Analys av Swedish Match

Taggar , , Postat 11 oktober, 2013Kategorier Övriga bolag

11 thoughts on “Analys av Swedish Match”

  1. Instämmer med Defensiven, bra inlägg! Har nyligen tittat på Weight Watchers, är lite intressant hur bolagen liknar varandra på många punkter. Stora återkommande återköp, negativt eget kapital, bräcklig balansräkning, galet höga fcf-marginaler för att nämna några.

    Har aldrig ägt Swedish Match men det är ett bolag jag känt att jag någon gång vill få en liten insyn i, tack för den! Håller mig nog dock som du från köpknappen för tillfället.

  2. Intressant analys. Bra att du redogör hur du tänker, tillför värde.

    Handlat SM till omkring 200 kr tidigare. Kan tänka mig fylla på kring 180 kr.

    “En dosa lågprissnus kan kosta så lite som dryga tjugolappen, alltså mer än halva priset mot en dosa General. Skattesituationen och dess möjliggörande av lågpriskonkurrens ser jag som negativt för Swedish Match.”
    Om regeringen höjer tobaksskatten blir det då positivt för SM eftersom lågpriskonkurrenter får lägre marginaler att konkurrera med? Borde ju bli svårare för konkurrenter att ta marknadsandelar i samma takt? Bör inte SMs kraftiga vinstmarginal ha ett övertag mot lågprisaktörer?

  3. Jonas,
    Jag hoppade över kassaflödesanalysen helt och hållet, men FCF-marginalen heter förstås duga! Jag antar att Weight Watchers någon gång i tiden också hade starka finanser, innan man spelade ut korten och växlade över till slimmad balansräkning tack vare rejäla fria kassaflöden och extremt små investeringsbehov. Jag ser ett liknande case i Japan Tobacco, med sin rejält starka balansräkning, och det är därför jag gillar det bolaget och gärna köper om priset tillåter.

    Intressant,
    Tackar! Angående höjd tobaksskatt (vilket med säkerhet kommer att komma med jämna mellanrum) så borde det gynna högprisalternativen eftersom de kan bibehålla höga marginaler på ett enkelt sätt. Dels minskar marginalen mindre för premiumprodukterna än för lågprisprodukternavid skattehöjningar givet att man inte höjer priset och dels är de som köper premiumprodukter mindre priskänsliga.

    Dock är marginalerna ganska så höga också för lågprisalternativen. Säg att en dosa kostar 6 kr att tillverka och 9 kr per dosa är skatt. Om man säljer dosan för en tjuga är det fortfarande 5 kr i ren vinst eller en bruttomarginal på 25 %. Man inser då också vilka enorma bruttomarginaler man får om man dels är störst (=lägre produktionskostnader) och dels har ett mer än dubbelt så högt pris som konkurrenterna! Visst är det en fördel, men problemet är ju att nya snusare inte väljer premium, utan hellre köper två-tre dosor till priset av en. Men Swedish Match verkar sent om sider ha insett att de måste rätta till strategin för lågprissnuset också.

  4. Ja du har nog helt rätt i att det är allra bäst att kliva in i dessa bolag innan de strukturerat om balansräkningen. Då får man vara med på resan och njuta av allt den processen medför i form av kraftiga återköp och stabila utdelningar. Sen när kalaset väl ska betalas är det inte lika roligt att sitta med som aktieägare.

    Om du inte läst den rekommenderar jag artikeln nedan, mycket bra och tänkvärd angående balansräkningars omvandling och hur det påverkar aktieägarna under olika tidsperioder.

    http://www.gurufocus.com/news/213732/how-todays-debt-lowers-tomorrows-returns

  5. En riktigt bra och genomarbetad analys! Ser att vi kommer till ungefär lika slutsatser för bolaget samt dess rimliga prissättning, vilket alltid är betryggande :-)

    Värt att nämna är att PM har en långt mer betryggande räntetäckningsgrad på 16 än SM’s 7. Med tanke på vilken hävstång båda av dess bolag använder sig av finner jag det högst relevant att beakta detta nyckeltal. SM hade varit en fint bolag att äga men tyvärr ser både kvaliteterna och dagens värdering ut att vara i PM’s fördel.

    / Analysakademin

  6. Jonas,
    Tack för intressant länk! Jag håller helt och hållet med om det som står där och det finns stora skäl att ta hänsyn till skuldsättningen. Jag ska försöka åstadkomma en liten minijämförelse mellan tobaksbolagen, för jag blir mer skeptisk mot slimmade balansräkningar ju mer jag tänker på det. Hur går det om räntan stiger eller om lönsamheten försämras ytterligare? Nej, då är det trevligare att ha möjlighet att slimma balansräkningen.

    Att få vara med på en resa från stabil till slimmad balansräkning är inte så dumt och i fallet Japan Tobacco undrar jag om inte en sådan möjlighet står för dörren. Den japanska staten har tidigare ägt 50 % av bolaget men säljer nu av delar av bolaget och det är möjligt att nya ägare anser att bolagets balansräkning borde se ut som alla andra tobaksbolags…

    Analysakademin,
    Tackar! Jag hade glömt din analys men ser att slutsatserna är ungefär desamma!

    Jag är medveten om PMI:s mycket högre räntetäckningsgrad, men i övrigt imponerar inte deras balansräkning heller även om den är starkare än Swedish Matchs. Framförallt är PMI:s verksamhet mycket mer diversifierad geografiskt. Jag ställer mig mer och mer frågande till varför jag egentligen äger Swedish Match och det bästa argumentet är egentligen triggern om uppköp, men annars ser jag många bättre investeringsalternativ i nuläget. PMI är ett sådant.

  7. Nej riskerna ökar helt klart och man får dessutom vara med och betala för en fest man inte fått vara delaktig i. Låter helt klart oattraktivt och jag har precis gjort detta i WW, har dock svårt att tro att den här typen av balansräkningar ska bli någon vana för mig.

    Intressant, ser fram emot jämförelsen. Ska läsa din tidigare analys av bolaget också. Och som vanligt, stort tack för alla kvalitetsinlägg du lägger upp!

  8. Tack för en utmärkt, strukturerad och innehållsrik analys! Mycket läsvärd.

  9. Jonas,
    Jadå, den kommer tids nog. Jag måste bara brottas med alla dessa balansräkningar när jag känner mig tillräckligt motiverad ;-)

    Lars,
    Kul att du gillar analysen!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *