Värdering av H&M med diskonterade kassaflöden (DCF)

Tags , Posted on 24 februari, 2013Categories Investeringsfilosofi

9 thoughts on “Värdering av H&M med diskonterade kassaflöden (DCF)”

  1. Mycket intressant, jag tackar för dina bra inlägg här på bloggen. Jag uppskattar verkligen allt det jobb du lägger ned. Det är klart, redigt, koncist och logiskt uppbyggt.

    Tänkte addera att i intervallet du kommit fram till – 138 kr till 436 kr baserat på ÅR 2011 – så verkar det då HM EPS 2008 var ungefär samma som nu (2008: 9.24) och cashflow likaledes vilket innebär att dina intervall kan anses även gälla för 2008.
    Det lägsta priset Mr Market erbjöd under 2008 var 120 kr, dvs 15% marginal (Margin of Safety) till ditt lägsta intervall. Tycker att det verkade vara en intressant observation.

    En annan observation av det mer kuriosa slaget var att kvoten av högsta och lägsta i ditt intervall råkar vara just nästan faktorn pi, vilket är sådant tal många använder i många sammanhang för olika sorters uppskattningar.

    Här hittade jag HM data:
    http://www.nasdaqomxnordic.com/aktier/Historiska_kurser/?Instrument=SSE992
    (kom ihåg att HM B gjorde en split 2010-06-01 så all data för 2008 måste halveras)
    HM ÅR 2011 sammanställning sid 48 för EPS och cashflow

  2. Sten,
    Kul att du gillar inläggen! Jag lär mig en hel del på allt skrivande men att dela med sig och få återkoppling är också viktigt. Jag hoppas att någon säger till när något är uppåt väggarna :-)

    Man kan konstatera att Mr Market erbjöd även de mest kräsna investerarna gyllene lägen under 2008 :-) Med antaganden om 13 % diskonteringsränta vid dagens räntenivåer och en tillväxt kring 7 % på ett bolag som H&M vill jag tro och hoppas att jag hade slagit till om jag hade begripit det jag tror mig begripa idag ;-)

    När faktorn pi dyker upp så är det alltid ett gott tecken!

  3. Mycket intressant och välskrivet! Själv tycker jag HM är värt omkring 210 kronor. Dels egen analys, dels bloggosfärens analyser och Stefen Perssons köp på 210-220. /Mattias

  4. Ja bloggosfären verkar ha en ganska så gemensam syn på H&M! Tyvärr så är börskursen oftast högre och dyker bara ned vid korta tillfällen. Man får passa på när tillfälle ges!

  5. Hej och tack för dina fina analyser!

    En stor trygghet för mig som investerare är H&Ms enorma fria kassaflöde. När man har en verksamhet som i princip inte binder något kapital och har ett varumärke som gör att försäljningen tar fart var än de nyetablerar sig ha man det bra förspänt. Enorma belopp är utdelningsbara samtidigt som de har finansiering av tillväxt. Jag brukar tänka på Hemtex som hade (en visserligen kort) period av kraftig tillväxt och fick liknande multipelvärdering som H&M. SKILLNADEN var ju dock att H&M var självfinansierade i sin tillväxt detta. Jag menar… det är ju inte så himla svårt att växa på lånade/nyemitterade pengar.

    Ett viktigt tal att kika på är försäljningen i jämförbara butiker, om den skulle radikalt försämras så kan det vara en fingervisning på att varumärket har tappat sin magi – vilket även på sikt skulle påverka tillväxt möjligheterna (förutom marginalen i sin helhet också förstås).

  6. AndreasR,
    Instämmer! Resultaträkning och kassaflöden hänger ihop väl vilket inte verkar vara så vanligt bland växande bolag (även om H&M:s tillväxt de senaste åren har hackat lite på grund av diverse faktorer, men det tar nog fart igen snart). H&M har – till skillnad från Hemtex – en mycket lång och gediken historik och har stått emot modets alla svängningar under mer än 50 år vilket får mig att tro att de säkert kan lyckas i 50 år till!

    Försäljningen i jämförbara butiker är som du säger intressant, men den är också lite lurig. Det är mycket dystra siffror därifrån i nuläget eftersom försäljningen överlag i Europa, som är H&M:s största marknad, sjunker och det behöver inte betyda att det är H&M eller dess varumärkes fel. Konkurrenterna kan också ha liknande problem (vilket jag dock inte har undersökt själv).

    En växande försäljning i jämförbara butiker innebär billig tillväxt då butikerna och personalen redan finns, medan en växande försäljning från nya butiker är betydligt dyrare och kräver dessutom mer i form av ökad administration osv. H&M växer förmodligen så fort man bara kan för sina egna pengar och delar ut resten till aktieägarna. Därför är den jämförbara försäljningen också viktig, men i slutändan är det förstås den totala försäljningen och det totala resultatet som räknas.

  7. Hej Kenny,
    stort tack för dessa 4 artiklar om DCF, fantastiskt bra och pedagogiskt beskrivet så att alla kan förstå. Jag vet att de är några år gamla men jag hittade dem först nu :)
    Jo, jag undrar följande: går det att få tillgång till den excelfil som du använder för att generera jämförelsetabellerna i denna analys av H&M och den excel du använder för tabellerna i del 2 av serien: https://www.aktiefokus.se/2013/02/motiverade-pe-tal-harledda-fran-dcf/

    Tack för en mycket bra blogg!
    Mvh Stefan A

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *