Uppföljning av Starbreeze

Taggar , , Postat 30 november, 2014Kategorier Starbreeze

5 thoughts on “Uppföljning av Starbreeze”

  1. Intressant genomgång,

    Men man får inte glömma framtiden i Starbreeze fall. Med fördubblade marginaler framöver och väldigt stora varumärken under utveckling och ägande, så ger det lite andra förutsättningar än vad “vanliga” bolag kan uppvisa.

    Du bör göra en försäljningsprognos på närmsta 3 åren och värdera bolaget efter det.

  2. Mozzez: Det är som vanligt med Starbreeze. Säljer TWD som Chronicles of Riddick: Dark Athena så kommer Starbreeze göra en nyemission och annars kan det se väldigt bra ut. Eftersom man inte har en utgivare den här gången så är uppsidan ännu större om det går vägen. Jag tror dock alla DLC gör att Starbreeze har en ny stabilitet som inte funnits innan. Att göra en prognos på det ger inget extra.

    Sedan vi pratade senast om värderingar på Star så har jag justerat mitt angreppssätt och ska egentligen bara ta bolag som “tuggar på”. Värderingen på dessa bolag ska vara baserat på hur “det brukar vara”. Starbreeze är ett undantag eftersom de har “tugget” i DLC, men ingen historik och därför kan man inte räkna på det heller. Den naturliga reaktionen borde vara att man då säljer aktien, men så pass övervärderad anser jag den inte vara.

  3. Jag håller med dig helt, och det är en investeringsfilosofi som även jag hade varit bekväm i.

    Det jag menar med min kommentar är dock att en analys på ett bolag som Starbreeze inte kan göras utan att lägga en prognos. Och nu börjar vi få rätt mycket data att gå på, vilket gör att det går att räkna på. Det finns en kritisk massa, som gillar det Overkill/Starbreeze gör och det är dem som kommer köpa kommande spel. Det är dem som skall värderas.

    2 miljoner sålda av ett helt nytt bolag utan fanbase hade jag inte trott på, men när jag ser att 2 miljoner lagt ner mer än 25 timmar i spelet och totalt 9 miljoner köpt spelet, att de återkommer och köper DLCs det är då prognosen börjar bli säkrare att göra.

  4. Mozzez: Du har absolut en poäng i att det finns en benägenhet i att köpa ett spel av samma utvecklare. Jag vet dock inte om målgruppen som spelar Payday hyllar Overkill på samma sätt som man gör med vissa profilutvecklare. Men vid hyfsade recensioner och bra multiplayer kommer det nog sälja bra. Det man är rädd för är att titlar för multiplayer brukar floppa och dö av relativt snabbt (och då kan man inte kränga DLC i all evighet heller).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *