
Kvartal tre är det viktigaste kvartalet för Odd Molly och det blev åter lite av en kalldusch. Under 2016 var kvartal tre riktigt bra och de satsningar man hade gjort såg ut att bära frukt och därför är det självklart en utmaning att nå samma resultat i år. Hur blev det då?
Kommentarer på Q3-2017
Man kunde tydligt se att grossistverksamheten (vilket är att andra säljer Odd Mollys kläder) sjönk ordentligt under första halvåret. Nu i Q3 förväntade jag mig att det skulle minska. Det här besannades, med ett tapp på översta raden på 6 % och ett rörelseresultat som minskade med nästan 40 %.
Som om det inte räckte så klarade man inte av att växa den egna kanalen, kallad retail, nämnvärt. Det är svårt att uppnå ett mål på 20 % tillväxt när man tyvärr bara växer 4 % i det viktigaste kvartalet i den primära tillväxtkanalen. För att göra det här värre, tappar man marginalen man hade förra året och rörelseresultatet föll nästan 40 %. Det här är kopplat till personalkostnader i butikerna som inte fanns 2016.
Det är riktigt dåliga siffror emot vad man har för uppsatta mål. Men nu har Odd Molly varit snälla och försett oss investerare i deras kvartalsrapport med en översiktsanalys.
Det är de tre avslutande punkterna som sticker ut och vi tar dem i tur och ordning.
Högre distributionskostnad: Den här punkten är att konsumtionsmönstret är att man köper flera exemplar och skickar tillbaka de som inte passar eller man inte gillar. Det här är något som kommer att fortgå så länge retailsegmentet med webbutiken i förarsätet växer.
Avslut agenter och organisationsförändringar: Man väljer att avsluta sitt samarbete med agenter man haft under en längre period. Det blev dyrt och de nya man tagit in ska vara bättre, men problemet är att de kommer ha en startsträcka. Jag tror man kan anta att om de når samma nivåer som i under 2018 ska man vara mer än nöjd.
Högre kostnader kopplat till expansion: Det här är marknadsföring och webbutveckling. Tyvärr inte heller kostnader som man kan bortse ifrån. Däremot tolkade jag vd och cfo som att de förväntade sig en högre tillväxt än vad man fått med de här kostnaderna i ryggen.
Nyemission och marknadsproblem
Man har använt 27 miljoner av 48 miljoner på sin checkkredit och Q3 ska vara det tyngsta likvidmässiga kvartalet enligt cfo. Det här är självklart inte en bekväm situation för dem och alla investerare ska vara på det klara med att det inte kommer att bli någon utdelning i år. Men jag tror inte att det några akuta problem att man ska behöva göra nyemission.
Det Odd Molly säger om sina investeringar i marknadsföring och liknande är att man bevakar alla sina spenderade kronor och att man får pengarna tillbaka. Problemet man har är att det finns ett för stort utbud, vilket gör att alla återförsäljare rear ut sina kläder. Det här i sin tur gör att konsumenterna behöver en rabatt av något slag för att ens börja shoppa.
Nu har Odd Molly bra marginaler på sina kläder och kan därför rea dem en hel del. Det gör också att man tjänar pengar, även om marginalen sjunker. Problemet vi ser är att man säljer allt fler plagg, men för ett lägre styckpris. Detta i kombination med fler anställda inte ger den avkastning man hade förväntat sig.
Slutsats
När Odd Molly stod i 60 kr hade man vind i seglen. Deras mål såg realistiska ut och det inom en ganska snar framtid. Nyckeltalen förbättrades och dessutom såg man ut att ha sitt eget öde i sina egna händer med ett ovanligt koncept och en tillväxtmotor i form av sina egna kanaler. Idag är kursen runt 27 kr och man är inne i en tuff period.
Nu går inte Odd Molly med förlust och de flesta ökade kostnaderna kan man styra över själv. De kan lägga ned olönsamma butiker, skära i personal, minska reklamkostnader och låta webbutikens utveckling lugna ned sig lite. De är dock tagna för att öka omsättningen och ett måste för att hålla den här omsättningen man har idag. Marginalmålet man har skulle nås genom att mer omsättningen går genom de egna kanalerna (eftersom grossistverksamheten har lägre marginal). Det här kvartalet hackar den egna kanalen och omsättningsökningen står nästan still.
Personligen är jag ganska nervös över Odd Molly. Mitt intryck är att man kämpar i motvind och försöker stoppa problemen. Problemen är att kostnaderna man tog för något år sedan inte visar nämnvärd avkastning. Om de gör det, vill man då veta hur illa det hade varit utan?
Jag ser inga tecken på en turn-around och tycker faktiskt man kan låta bli aktien för närvarande. Det är bättre att se tydliga tecken på en vändning innan man fångar den fallande kniven.
Upplysning: Jag har ett innehav i Odd Molly som kommer säljas efter publicering av den här artikeln och jag var på investeringspresentationen med vd och cfo.