När jag skrev om bolaget i februari tyckte jag att det här var ett solklart köp på 50. Idag är kursen på lite över 30 och det var med ögonen i backspegeln ett hemskt råd. Om någon är nyfiken har jag själv gått på niten. Nedan går jag igenom hur det gått för Odd Molly och vad hemläxan är.
Kvartal 1
Under Q1 hade försäljningen ökat med 7 % och det var visserligen inte de 20 % som man hade kunnat stoltsera med innan, men det var ändå tillväxt i en bransch som alla vet är under förändring. Grävde man väldigt lite i siffrorna kunde man se att det var försäljningen till grossister som inte vuxit så som man hade önskat. I de egna kanalerna, främst webbutiken, var tillväxten 19 %.
När det gällde vinst per aktie sjönk den något, men detta var en följd av att man ökat kostnadsbasen för att klara av den internationella expansion man bedriver (främst personalkostnader och lokaler). All tillväxt kostar och tillväxtbolag fungerar lite som ett dragspel där kostnaderna oftast kommer före vinsterna, för att sedan krympa kostnaderna markant emot vinsterna. Det var kanske inte helt önskvärt med ökade kostnader, men begripligt.
Balansräkningen hade svällt lite, men i förhållande till omsättningsökningen, butiksbyggandet som skett under 2016 var det okej. Tittade man på nyckeltal som working capital i förhållande till omsättningen var det bra. Jag tyckte på det stora hela att marknaden överreagerade och ökade min position.
Kvartal 2
Under förra veckan släpptes Q2-rapporten och aktiekraschen blev ett faktum. I det här kvartalet ökade omsättningen bara med 1 %. De egna kanalerna växte med 27 % och det får man säga är godkänt (man vill uppnå 20 % tillväxt totalt och all tillväxt man haft sker endast i de egna kanalerna), men grossistverksamhetens försäljning hade fallit drastiskt. Den här gången kommenterades också tappet, som var på 37 %.
Man skrev att tappet var p.g.a. att varorna som skulle säljas i Q2 skeppades i Q1. Det här innebär att den rapporterade grossistförsäljning i Q1 till viss del dopad och min slutsats är att man redan förutsåg att Q2-försäljningen skulle vara dålig. Vid presentationen av rapporten sa CFO att det är farligt för dem att kommentera omsättningsförändringarna, eftersom man skickar varor när man kan och därför kan det svänga kraftigt mellan kvartalen. I det här fallet hade man dock bedömt att minus 37 % behövde förklaras.
Att grossistverksamheten nu tappat 37 % på ett kvartal pekar på att det grossisttunga Q3 kan bli betydligt sämre än förra året. Förra året omsatte grossistverksamheten i Q3 81 miljoner och ett tapp på 30 % skulle minska omsättningen drygt 24 miljoner och det är 5 % av årsomsättningen. Även om 20 % upp från de egna kanalerna skulle täcka nästan hälften.
På balansräkningen tyckte jag att varulagret är för stort, men det förklarades av att det omsättningen är hög i Q3 och innan det levererats ligger det i lagret samt att man behöver högre lager i och med ökningen i de egna kanalerna.
Något jag börjat lägga märke till är att rapporteringen från Odd Molly blir allt bättre. Informationen som ges är tydligare och mer detaljerad. Man märker också att working capital i förhållande till omsättningen förbättras. Allt detta har skett sedan CFO kom in i bolaget. Med alla dessa förbättringar är det synd att man ännu inte funnit ett bra sätt att rapportera svängningarna i grossistverksamheten. Skulle dock inte förvåna mig om man klurat ut något till årsskiftet, mer än att hänvisa till att man inte kan bedöma Odd Molly på ett kvartal.
Framtiden
Vd Anna Attemark och CFO Johanna Palm sa själva på investerarpresentationen att de inte trodde att det skulle vara så här pass tufft år. Det var inte samma glöd och vinnarkänsla, men det är självklart lättfattligt. De ligger dock inte på latsidan för att vända det här, utan har tänkt till ett nytt koncept.
Det nya konceptet går ut på att kontinuerligt få ut nyheter i de egna kanalerna i och med att detta driver besökare och då även försäljning. Dessa nyheter ska dessutom vara exklusiva för deras egna kanaler. Det positiva med att den egna kanalen växer är att marginalerna är högre och i slutändan är det så man tänkt att man ska nå en rörelsemarginal på 12 %.
Min tolkning på vad som skett är att retaildöden kommer snabbare och slår hårdare mot ett märke som Odd Molly. Deras plan är att ha kvar grossistverksamheten så länge som den är lönsam och ger något, men allt mer skifta över i att äga hela kedja själv. Problemen är att tajmingen inte är den önskade och retaildöden även drabbar deras butiker. Odd Molly hävdar emellertid att de kan se att butikerna leder till en högre försäljning i området kring butiken.
Slutsats
Odd Mollys aktiekurs har precis som deras tillväxt blivit ordentligt skadeskjuten. Det som verkligen är positivt är självklart tillväxten i deras egna kanaler, men jag ställer mig lite frågande kring den. Ja, de har tillväxt, men en del härrör nog från att deras ordinarie kunder slutat köpa kläder i butik. Deras kundgrupp är främst kvinnor som har barn och har jobb med bra lön. Det här är också kvinnor som har lite ont om tid och därför tror jag att de går allt mer mot näthandel.
Ser vi till P/E-talet på rullande 12 månader är det, enligt Börsdata, på 14. Det är högt för att vara den här branschen och det är kanske inte den situationen man vill ha inför det viktiga tredje kvartalet. Däremot är P/S-talet inte högt och det visar självklart att den högre kostnadsbasen inte genererar den omsättningsökning man förväntar.
Om vi antar att 2017 är ett ”förlorat år”, nämligen att det blir som 2016, och att man nästa år lyckas få till 10 % omsättningstillväxt så kommer jag fram till att bolaget värderas på P/E 12 på 2018. Ett lågt P/S-tal indikerar också att det här kan gå snabbt ifall att man är åter på banan.
Läxan jag behöver göra är att ha bättre marginaler när jag köper bolag som Odd Molly. Det fanns inte den här gången och det blev en dyr läxa. Den stora frågan nu är om grossistverksamheten är i fritt fall eller inte. Om så är fallet är kursen hög. Hur som helst var det ett enskilt dåligt kvartal. Så kan man räkna hem Odd Molly på dagens nivåer? Sätter jag en ordentlig marginal tycker jag köp ligger på 26 kr, men som sagt, är det bara temporära problem som man uppvisat är dagens kurs helt OK.
Vi har ett innehav i Aktiefokus-portföljen och jag har ett privat. Båda kommer att invänta Q3-rapporten för att se hur det artar sig. Kommer kursen ned till 26 kommer jag öka.