Det har ju grävts i gamla bolag som vi har analyserat och det här är en riktig pärla. Bulten gör, som namnet säger, skruvar, muttrar och bultar till fordonsindustrin. Affärsidén är att vara med från början i bilbyggandet för att få högre marginaler och biltillverkarna gillar detta, eftersom en skruv lös leder till dyra återkallanden. Alltså risk att vara dumsnål. Har du inte läst analysen från 2015 och uppföljningen 2016 kan det vara en bra start.
Det händer inte mycket utåt
Om man ägnar lite tid åt att läsa pressmeddelanden från Bulten finner man att det var ett ganska kort nöje. Man har investerat i sin polska samt tyska verksamhet för att fortsätta kunna leverera samt att man fått ett ryskt kontrakt.
Det som är lite mer spännande är att man under 2016 gått in i USA med en partner, Ramco Specialties Inc. Detta bolag, som man lite kul kallat för ”Ram-Bul”, ansvarar för försäljning och distribution av fästelement (skruvar och bultar). Bulten startade också ett dotterbolag för tillverkning i USA. Tanken är att använda Ramcos nätverk att sälja ett mer komplett utbud. Bulten är duktiga på externt gängade fästelement och Ramco är duktiga på internt gängade fästelement. Dotterbolaget kommer ligga i samma anläggning som Ramco.
Nu kommer det kosta lite 2017 och 2018 att få upp det här, men man säger sig se en god tillväxtmöjlighet med det här på plats och det ger Bulten möjlighet att ge ett fullt full service provider-koncept.
Ramco är ett bolag som har 80 miljoner dollar i årlig omsättning (Bulten har ca 340 miljoner dollar) och antalet anställda är ordentligt färre än Bultens. Om det är något så tror jag Bulten klämmer och känner om Ramco kan vara värda att köpa upp. Svårt att veta om starten har ansetts lyckad, men de har skickat ut ett positivt pressmeddelande om att de tagit en order.
Någon som är lite speciellt med Bulten är att man bör läsa deras rapporter väldigt väl. Det är som sagt väldigt lite som går ut som pressmeddelanden. Det man kan läsa där är att de i värsta fall bibehåller sin marknadsandel, men troligtvis växer.
Det som dock leder till den höga lönsamheten är att det säljs väldigt många nya bilar. Det är naturligtvis svårt att säga vad som är en genomsnittlig nivå för bilförsäljningen, men på lång sikt kommer antalet sålda bilar att minska. Det är för att vi kommer få självkörande taxibilar. Med det sagt är det inget jag är oroligt för i Bultens fall och det kommer dröja så pass länge att det är irrelevant för att ta hänsyn till idag.
Är aktien billig?
Eftersom Bulten är på en cyklisk marknad och ett stabilt bolag använde jag mig av liknande regler som Lundaluppen när jag tittade på dem förra gången. Här är uträkningarna.
Ägarställning, är godkänd. 21,9 % av aktierna ägs av Volito. Detta är en ökning sedan jag gick igenom det här sist. Öresund har ökat från nästan 7 % av aktierna till 10,8 %. Med andra ord är det här positivt.
Finansiellt stark ställning, klarar bolaget i dagsläget galant. Omsättningstillgångarna är dubbelt så stora som de korta skulderna. Att det här bolaget ska hamna på obestånd är inte troligt.
Intjäningsstabilitet, innebär att bolaget visat vinst i fem års tid. Även vid en ordentlig sättning av hela bilmarknaden tror jag att Bulten kommer att kunna upprätthålla ett positivt resultat.
Intjäningstillväxt, alltså att uppvisa 33 % vinsttillväxt på 10 år är svårt att säga eftersom Bulten satt ihop med Finnveden, men självklart har vinsten gått upp under den uppåtgående cykeln och detta med mer än 33 %. Jag börjar luta åt att det här kommer få godkänt.
Värdering på bolaget, är svårt att sätta eftersom det är cykliskt. P/E 12 (alltså ett avkastningskrav på 8,3 %) och en snittvinst på nästan 6 kr per aktie ger 72 kr.
Sammantaget
Ska man vara realist kommer nog kursen inte ned till 72 kr om inte allt faller ihop, men skulle den det är det ett screaming buy. Årets vinst ser ut att hamna på ca 8 kr och med samma vinstmultipel skulle en kurs på 96 kr inte heller vara nämnvärt utmanande. Som vanligt blir kursen beroende på vad man vill ha för marginaler. Ett fint bolag är det hur som helst och jag väntar på en kurs under 100 innan jag köper in mig mer.
Gjorde en del vinst på den i 2016 (köpt för 73kr). Gillade bolaget då och värderingen var minst sagt rimlig i början av 2016. Kommer inte ihåg exakt varför jag sålde men kunde ha vari något med kassaflöden och faktum att de fick en snabb uppvärdering.