Vardia rätar ut frågetecken

Taggar Postat 27 augusti, 2015Kategorier Vardia Insurance Group

9 thoughts on “Vardia rätar ut frågetecken”

  1. Deras premier är inte längre lika fördelaktiga
    Fick brev om förnyelse på bilen där de höjt premien mer än 20%
    Mailade o ifrågasatte det hela men det fanns inget att göra så jag böt bolag.
    Risken är stor att fler gamla kunder gör samma sak om detta är något de satt i system.

  2. Fredrik, min bilförsäkring hos Vardia steg 5% – hade faktiskt hoppat att den skulle stiga lite mer eftersom jag antar att det är Vardias grundläggande idé att kunderna inte bryr sig speciellt mycket om priset när de ska förnya. Hittills har de en renewal rate på 85% – ska bli spännande hur denna utvecklar sig framöver.

  3. Fredrik,
    Alla försäkringsbolag höjer priserna och det är en avvägning mellan att behålla kunder och att få ökad lönsamhet. 20 % låter som en hög höjning, det normala är en lägre höjning.

    Får man fråga hur du blev kund hos Vardia och vad du har försäkrat? Jag blir nyfiken :-)

    hammerinrvesting,
    Vad jag har hört så är en normal prishöjning någonstans mellan 6-12 % så du får vara nöjd kund men missnöjd aktieägare över den låga prishöjningen. Du kanske ska ringa och be om höjd premie? ;-)

  4. Blev kund för 2-3 år sen. Minns ej om det var genom compricer eller direkt genom vardia. Har även boende o någon typ av livförsäkring hos vardia i dagsläget. Bilen är en normal bmw. Aktiespararnas försäkring blev betydligt billigare så byte sker på huvudförfallodag. Höjer de för mycket så riskerar de återkommande kunderna bli färre! Som sagt en avvägning.

  5. @fredrik

    Det är satt i system precis som hos de övriga bolagen. Försäkringsbolagen är väl medvetna om att prisfokuserade kunder byter bolag så fort de hittar något billigare. Dessutom är en kund med endast en bilförsäkring i regel ingen bra kund för ett försäkringsbolag pga den korta durationstiden vilket är kortare tid än ett år. Det innebär att en kund med endast en bilförsäkring kommer med en ganska stor sannolikhet vara inställd på att byta bolag innan försäkringsperioden har löpt ut.

    Detta innebär också att du som kund med endast en bilförsäkring kommer mest troligen att åka på en större premiehöjning än någon som har fler saker än bara bilen försäkrad hos dem.

    Detta är alltså ingenting unikt för Vardia och det är definitivt satt i system.

  6. Funderar lite på vad som händer med kassan, dels nu vid uppdelningen och dels vid en eventuell försäljning. De nystartade bolagen behöver ju någon sorts startkapital – var kommer det ifrån? Och vad hander med kassan på ca 378 miljoner vid eventuell försäljning av Vardia ASA? Jag menar, om köparen har goda finanser så att man har tillräckliga solvensreserver även efter att införliva vardias kundstock så är ju köpet i princip gratis i nuläget: kundstock 1444 MNOK vid utgången Q2 (ännu lite mer idag) köps för 407 MNOK (dagskurs 1 NOK), men då ingår även en kassa på 378 MNOK, dvs. lite förenklat 407-378=29 MNOK. Köp en kundstock med hygglig men sjunkande loss ratio värd ca 1500 MNOK (köp GWP/aktie=1) för 30 MNOK. Låter inte svårsålt precis. Antar vi fire sale och pris/GWP=0,5 och att en del av kassan behövs av någon anledning låter det ju ändå helt bisarrt. Vad missar jag?

  7. Jonas,
    Startkapitalet i de avknoppade bolagen finns såvitt jag förstår redan i dotterbolagen. De ska lämnas med en kassa så att de klarar sig. Det svenska bolaget ska tydligen dela ut pengar till Vardia för att de har för mycket pengar över medan läget är OK i Norge. Gissningsvis sätter man Norge som norm och för Sverige till ett liknande läge.

    Även en köpare kommer behöva uppfylla kapitalkraven och därmed behöver de behålla stora delar av den kassa som Vardia har. Däremot antar jag att kapitalkraven sjunker på grund av att att deras portföljer är stora och diversifierade så att de kan använda delar av pengarna till att investera i annat än bankkonto.

    Om man däremot skulle likvidera och nuvarande avsättningar täcker utbetalningarna skulle man nog kunna dela ut pengarna men hur en sådan process skulle gå till vet jag inte och det skulle nog bli utdraget eftersom många skador tar många år att reglera och tills dess ska väl kassan hållas kvar utifall den behövs. Fast nu spekulerar jag och det är nog hypotetiskt.

  8. JH,
    När jag och Aktieingenjören träffade Tomas Meerits förstod man också att han inte var överdrivet negativ till MBO:n. Intressant att det är han som blir ledamot!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *