Håller H&M på att bli ifrånsprungna av Inditex?

Tags , , , Posted on 10 april, 2013Categories Jämförelser

5 thoughts on “Håller H&M på att bli ifrånsprungna av Inditex?”

  1. Bra genomgång som alltid. En kontrollfråga bara: när det gäller omsättnings- och resultatsiffror, har du utgått ifrån löpande euro/kronkurs eller har du utgått ifrån dagens kurs?

    När det gäller Gangnam-exemplet borde eventuella modefel synas tydligt i lageruppbyggnad, men det har jag inte sett tydliga bevis för, annat är säsongsvariation. Har du sett sådana tecken?

  2. Lundaluppen;
    Jag har använt genomsnittlig växlingskurs under året, för respektive år.

    Mitt exempel är högst anekdotiskt men jag misstänker att de får rea ut de där Gangnam-tröjorna så småningom om det inte fortfarande är poppis hos kidsen :-) Jag har inte undersökt H&M:s varulager närmare på ett tag, så där har jag ingen aning. Det kanske kan vara något att kika på nästa gång jag gör ett ytligt besök i ämnet H&M (och Inditex?)!

  3. Jag är student, 22 år, man men relativt modemedveten enligt egen utsago. Jag kan inte annat än hålla med dina slutsatser angående att Inditex i allmänhet och Zara i synnerhet de senaste åren blivit betydligt mer hippt än H&M, både i Sverige och i västeuropa som jag kommer ifrån.

    För att fortsätta med anekdotiska bevis så brukar kläder från H&M hålla kortare tid, både rent fysiskt (resår, form, hål, färg) men också stilmässigt (Zaras herravdelning och till viss del också damavdelning har ett större ”tidslöst” sortiment med lite dyrare kläder medan H&Ms ”klassiker” brukar vara billigare basartiklar typ vit t-shirt). Zaras kläder är därför generellt en aning dyrare, något som jag inte tror ses som något negativt ens av så fattiga konsumenter som studenter eftersom det är tydligt att merkostnaden gått till att förbättra produkten.

    Därmed inte sagt att det behöver hålla i sig, människor dras i allmänhet till mer klassiska kvalitetsplagg när de upplever att det är lågkonjunktur och mer slit-och-släng när man känner att lönen är säker. Kanske vänder situationen om något år.

    Sist men inte minst kontrolleras Inditex fortfarande av sin grundare som är relativt gammal, en bit över pensionsålder iaf. Generationsskifte är alltid en aning oroligt i mitt tycke.

  4. Kul att läsa om H&M. När det gäller ekonomisk vallgrav tycks i alla fall H&M inte bli frånsprungna. Ifall Inditex skulle ha ”Wide moat” så skulle jag vara mer orolig, men åtminstone Morningstar anser att de är rätt lika. Ett skäl till att inte vara orolig på lång sikt, de är så att säga på samma spelplan.

    När jag kikar på H&M och Inditex brukar jag ibland slänga in Truworths i jämförelserna, som (tyvärr) också brukar vara snäppet vassare än H&M.

    För H&M skulle jag kika på svenskt kvalitetsindex siffror, tyvärr är folk inte nöjda med kvaliteten och ”etiken” har nog fått sig en mindre Telia-knäck efter skriverierna om slavlöner. Trots allt återvänder dock kunder till H&M och som Aktieingenjören varit inne i andra sammanhang så handlar väl komsumenter ofta i flera klädbutiker i samma shoppingrunda.

  5. abberg,
    Intressant att höra från någon som gillad mode! Själv är jag nära nog helt ointresserad av mode, men jag har hört åsikter som liknar dina från andra som är intresserade av mode också! Vid mitt senaste besök i Spanien besökte jag Zara, Pull & Bear och alla andra Inditex butiker men var inte särskilt imponerad. Men så är jag som sagt inte intresserad heller :-) Byxor, tröjor och skjortor blir inte mer spännande än vad det är, tycker jag.

    Även vi ointresserade måste handla kläder ibland :-) Handla kläder är något som jag vill få snabbt överstökat eftersom det är trist att handla. Basplaggen blir nästan uteslutande det som är billigast (H&M) och när det gäller resten så går jag till H&M först och ser om jag hittar något (om jag ser nåt som ser hyfsat ut så kan jag ta kläderna utan att prova eftersom jag vet vilka storlekar som passar på H&M). Jag skulle nog egentligen vilja handla via nätet men H&M:s näthandel är värdelös.

    Vad gäller Inditex och generationsskiften så brukar sådana vad jag har förstått ge avtryck i börskurser men jag är inte övertygad om att det ger lika stort avtryck i bolaget. Om ledningen har lagt en bra grund så borde det gå skapligt bra att lämna över till nästa generation. H&M verkar ha lyckats bra med generationsskiften medan andra, som IKEA, drar ut på det in i det sista.

    När det gäller Inditex kvalitet så kanske deras high tech-fabriker i Spanien faktiskt gör nytta jämfört med H&M:s billiga produktion i Asien? Jag får väl prova köpa nåt Zara-plagg någon gång om jag springer förbi någon butik.

    Gustav,

    Truworths är lite spännande. Bruttomarginalen är sämre än H&M/Inditex, men rörelsemarginalen utklassar jättarna! 36 % rörelsemarginal är helt otroligt jämfört med de marginaler under 20 % som H&M/Inditex har nu eller de 23-24 % som H&M hade under rekortdåren. Kanske är marknaden i Sydafrika annorlunda?

    Truworths är mycket mindre än H&M också (omsättning 1100 MUSD jämfört med H&M:s omsättning på 14000 MEUR). Samtidigt verkar de ha mycket butiker i Sydafrika och hur de ska växa vidare måste åtminstone jag fundera mer på. Styrkan hos H&M och Inditex är den geografiska diversifieringen.

    Värderingen i Truworths ser dock väldigt attraktiv ut, men att betala tusen spänn i courtage lockar inte. Skulle de gå att handla via USA eller Tyskland så skulle jag ta mig en funderare och titta närmare på bolaget.

    H&M:s försäljning i Sverige står för ungefär 6 % av hela bolagets försäljning och jag vet inte om svenska åsikter om kvalitet är representativa för resten av världen. Förmodligen inte, eftersom vi svenskar ofta sticker ut på alla möjliga sätt mer än vi tror i vår strävan efter att inte sticka ut och vara lagom. Jag såg att Dressmann var den butik som fick bäst betyg i kvalitetsindex. Själv undviker jag Dressmann in i det sista för att slippa bli påhoppad av deras försäljare och deras merförsäljning av kallingar och sju par strumpor. Kvalitetsindex skriver följande:

    ”H&M erhåller lägst betyg på kundnöjdheten liksom imagen, förväntningarna och den upplevda
    servicekvaliteten. Inom imageperspektivet får H&M lägst betyg på frågorna kring bilden av att erbjuda
    kläder av hög kvalitet, erbjuda utmärkt kundservice och agerar ansvarsfullt (samhällsansvar). H&M får
    däremot högst betyg på bilden av att erbjuda prisvärda kläder, erbjuda moderna kläder och
    tillgängligheten av butiker.”

    H&M har ju ingen service, så det låter rimligt. Samhällsansvar och etik tror jag de flesta rent ut sagt struntar i, utan det är prislappen som styr. Om man bryr sig om sådana frågor så skyr man nog de flesta stora kedjorna som pesten och hittar någon nischad etisk kedja istället. Etiken är för övrigt inget unikt problem för H&M även om det är H&M som tack vare sin storlek och marknadsposition blir slagpåse i media.

    Högt betyg på prisvärdhet, moderna kläder och tillgänglighet är nästan mitt i prick på H&M:s affärsidé ”Mode och kvalitet till bästa pris”. Det är möjligen kvalitet som är tveksamt i affärsidén, men kvalitén är inte sämre än hos de andra svenska kedjorna. H&M:s strumpor är de som jag lyckas få att hålla i flera månader ibland, medan t.ex. Brothers strumpor går sönder efter en eller två tvättar.

    Slutligen, när det gäller konkurrensfördelar eller ekonomiska vallgravar så har du nog rätt! Ser man till lönsamheten så skiljer det sig bara marginellt och då är nog konkurrensfördelarna ungefär lika. Här kan man däremot fundera på om inte Truworths har en starkare position på sin hemmaplan!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *