Astronomen Nicolaus Copernicus beskrev 1543 hur planeterna snurrade kring solen och att det var solen som stod i centrum. Kyrkan var övertygad om att det var tvärtom; jorden stod i centrum och allt annat snurrade runt universums mitt. Även om den heliocentriska modellen med solen i mitten var logisk och inte ledde till de absurda banor som planeterna och solen tog runt jorden stod kyrkan ändå fast vid sin tro.
Idag vet nästan alla hur det egentligen ligger till; det är jorden som snurrar runt solen och ingenting annat. Det finns dock en bransch som inte har fattat detta än och det är finansmediabranschen.
“Bolaget missade analytikernas förväntningar”
Idag såg jag en tweet som jag tyckte var komisk. Tweeten var från SME direkt, som inte på något vis är unika med sitt synsätt utan de återspeglar gängse norm i finansmediabranschen. Varenda media som återger analytikernas förväntningar beskriver det på följande vis.
Mekonomen missade SME Estimat för 7:e kvartalet i rad! Solen snurrar runt jorden!
Nej, nej, nej. Mekonomen har inte missat några estimat. Det är SME:s estimat som har missat Mekonomens vinst sju kvartal i rad! De analytiker som följer Mekonomen och bedömer deras utveckling har missförstått det bolag de följer sju kvartal i rad. Man skulle möjligen kunna uttrycka det som att Mekonomens vinst blev lägre än analytikernas estimat, men inte att vinsten missar estimaten.
Reaktionen från analytikerna är dock medeltida kyrklig: Mekonomen missar våra estimat. Det är fel på Mekonomen, inte på oss!
Att lägga fram det på det här viset är att säga att analysen var rätt, men bolaget gjorde fel. “Proffsanalytikerna vet vad de håller på med, men Mekonomen är så dåliga att de inte förstår vad de håller på med”. Är det inte tvärt om?
Återigen, ingen skugga över just SME som mest av en slump får agera exempel här. Hela branschen fungerar på det här viset. En välkänd rosa tidning som slutar på i och börjar på d gör också så här hela tiden och alla andra gör det också.
Är det verkligen Kapp-Ahl som klår förväntningarna eller är det analytikernas förväntningar som blev klådda av Kapp-Ahl? Det är väl analytikerna som har satt för låga förväntningar på Kapp-Ahl? Di.se tar åtminstone ställning för att det är Kapp-Ahl som gör det oväntade istället för att det är analytikerna som har missat något.
Den analytikercentriska världsbilden
Det är märkligt och komiskt att finansmediabranschen utgår från en analytikercentrisk världsbild istället för en bolagscentrisk världsbild. I finansmedia är det analytikerna som sitter med facit medan bolagen som de analyserar kommer med konstiga nyheter; inte tvärt om.
Naturligtvis är det så att analytikernas eller marknadens förväntningar inför en rapport är vad som styr börskursen. Vid rapporttillfället har i princip hela marknaden samma information men ju längre tiden går, desto mer handlar det om förväntningar inför nästa rapport. Så någon slags logik finns det ändå i att vända ut och in på världsordningen, men när man läser kommentarer om att “bolaget missar estimaten för sjunde kvartalet i rad” är det nog inte bolaget som det är fel på, utan det är fel på estimaten.
Är det bara jag som reagerar på detta? Jag måste erkänna att det är lockande att skylla ifrån mig på bolaget när mina analyser inte är mitt i prick, men det är inte särskilt konstruktivt och det är nog bättre att ge en korrekt beskrivning än att att agera medeltida och ta analytikerna i försvar.