När det lider mot jul del 2: Julsagan om det lilla bussbolaget som körde i diket

Taggar Postat 16 december, 2015Kategorier Allmänt

12 thoughts on “När det lider mot jul del 2: Julsagan om det lilla bussbolaget som körde i diket”

  1. Mr Danska Banker, Har du tittat på Danske Andelskassers Bank nyligen? Man har precis genomfört en nyemssion och använt pengarna till att indfria statsligt hybridkapital vilket stärker solvensen till 16,5% och sparar mycket pengar då man betalt över 11% i ränta tidigare. Man förväntar sig att basindtjäningen ska bli 220-240 mio 2016 vilket ger PE före nerskrivningar på otroligt låga 1,3. Akkumelarade nerskrivningar på 1300mio (15,5%). Risken ligger såklart i att man får ta ytterliggare stora nerskrivningar men uppsidan ser väldigt bra ut ifall det värsta är över. Notera även att Henrik Lind som anses vara en superinvesterare i Danmark med bra trackreckord gått in tungt i bolaget vid emissionen samt i flera andra banker, som Skjern, Östjydsk, Banknordik. Kan tänkas att han har planer på att på sikt leda en konsolidering och fusionera eller sälja ut dessa banker när dom styrts upp lite.

  2. Kul o lärorik julsaga.

    Frågan är om man skall investera i små bussbolag?

    När det finns stora bussbolag som är stabila, lönsamma, välskötta och framgångsrika, med huvudägare som är långsiktiga, resursstarka, kloka, förståndiga och erfarna, och med företagsledningar som är både ärliga, kloka och kompetenta, och som också har en stor portion sunt förnuft.

    Besser

  3. Henrik,
    Japp, jag har tagit mig en titt på Danska Andelskassers bank. Jag tecknade aktier i nyemissionen då jag tyckte det såg intressant ut. Jag hade inte koll på att Lind var med i den emissionen, men däremot hade jag koll på att han var med i Östjydsk!

    Det som är intressant är att bankmarknaden generellt sett går framåt och enorma nedskrivningar redan är tagna. Det borde finnas goda möjligheter för de ganska skräpiga bankerna DAB och Östjydsk att hämta sig härifrån även om DAB nog har lite bättre möjligheter.

    Jag hakade även på Östjydskt nyemission med en liten post. Så jag äger samtliga banker som Lind är inne i och vad han har i kikaren vet man aldrig!

    Besser,
    Det är relevanta frågor! Svaret beror helt på vilken investeringsfilosofi man har och vad man tycker är viktigt. Allt har sitt pris och om skillnaden i värdering är nästan en faktor 10 mellan små och stora bussbolag kanske skillnaden är för stor. Men det är klart att man ska avstå om det inte passar sig själv!

  4. hasse,
    Det visar sig, men de hittar nog de flesta skulle jag tro. Det vore konstigt annars.

    Per,
    Tack för det, kul att du gillade sagan ;-)

  5. Men får man, som busschaufför, köpa sin buss med bussens egen kassa? Och vad händer om alla som jobbat med bussarna flyr bolaget?

  6. Rolf,
    Busschaufförerna tog ju snarare över bussarna och fick en kredit som ska återbetalas om de ska få behålla bussarna. Om alla som har jobbat med bussarna flyr blir det såklart inget bra, men det vore också dumt att fly om man har betalat mycket pengar för bussarna och har kontrakt på att inte köra åt något annat bussbolag med just de bussarna de närmaste fyra åren.

  7. Men om krediten betalas av bussens egen växelkassa? Om med de som jobbar med bussarna menade jag inte chaufförerna, utan de som fixar bensin, däck och passagerare. Det är bara chaufförerna som har ägandet.

  8. Det blir svårt att prata kryptiskt, men mekanikerna eller vad man nu ska kalla dem kan ju såklart försvinna om de hittar bättre jobb. Jag har dock svårt att se att det är bättre att jobba hos andra bussbolag. De må vara tryggare och stabilare men om man vill jobba med att sälja har man nog hamnat hos ganska rätt bussbolag. De stora bussbolagen är lite trötta att jobba hos, jämförelsevis.

    Krediter betalas alltid av bolagens egen kassa, men så är busschaufförerna heller inte de allra mest välbärgade i vårt samhälle.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *