Efter en intressant emission från Axonkids så tar jag en titt på ytterligare en nyemission. Den här gången är det den lilla chipstillverkaren Rootfruit som ska noteras på Aktietorget och handeln kommer att börja i början av december. Det är kanske en salt julklapp till svärmor?
Friskrivning och information
Jag vill börja med att säga att Axonkids, just nu, är under nyemissionskursen. De flög rakt upp och rakt ned. Jag hann sälja på toppen och jag är rädd för att det är en aktiebloggseffekt, men liknande effekt har funnits på senaste årets IPO:er. Så även om du läser informationen nedan, gör en egen analys! Du hittar en intervju med VD, Hans Jacobsson, här samt information om bolaget på deras utmärkta hemsida. Tänk även på att de som noterar ett bolag är säljarna och du ska inte göra deras säljarbete åt dem!
Bra produkter och växande marknad
Jag gillar produkter jag förstår och jag gillar dem extra mycket när min fru är helt tokig i dem. Efter en kongress kom hon hem och berättade om rotfruktschips och hur fantastiskt goda de var. Dessutom gav hon mig uppdraget att köpa sådana nästa gång jag var i affären. Faktum var att min ICA-butik hade Rootfruits variant samt ICA Ecos. Jag köpte de senare, men de var inte lika goda som originalet som frugan sedan hittade.
Efter det så dök det upp i min mailkorg om att Rootfruit ska göra nyemission och därför har jag nu plöjt igenom dem och dessutom har jag provat några av deras andra chipsmärke som heter Gårdschips. Det är här bra produkter, som kostar hiskeligt per gram om man jämför med storpåsekonkurrenterna OLW och Estrella. Det är dock olika produkter. Rootfrut tillverkar premiumchips och inte vanliga chips.
De här chipen rekommenderas varmt! Grymt goda!Det som är bra med premiumchips är att påsarna är mindre, men priset är detsamma. Det gör att alla i varukedjan tjänar mer pengar. Rootfruit har en högre vinstmarginal, kan skeppa fler påsar och handlaren kan sätta fler (dyra) påsar per hyllmeter. Vi som konsumenter trycker äter inte 150 gram extra och det säger VDn att kvinnorna gillar, men det får stå för honom!
Sedan växer det här premiumsegmentet mer än chipsmarknaden som sådan och inom den här nischen så växer Rootfruit ännu snabbare. Man växer genom att man kommer in i handlarnas centrala system och för att nå dit måste man övertalat tillräckligt många lokala handlare att ta in deras produkt. Det här tar tid, skalar dåligt och kostar pengar. Dock när man väl når in så skördar man frukterna och man kan växa mycket mer effektivt.
På frågan/påståendet från mig om det verkligen går att växa snabbt samt lönsamt svarade VD mig följande:
En viktig anledning är att vår distribution hos de stora svenska kedjorna precis börjat…på Ica endast nya Gårdschips centralt….på Coop endast gamla Gårdschips osv osv. det betyder att det finns mycket utrymme att växa bara i Sverige, att ta marknadsandelar med hela sortimentet. Sedan har du resten av Norden där vi bara precis börjat i Norge och Danmark, dvs en rad stora kedjor finns kvar + Finland. Sedan tillkommer andra kanaler… kiosker, 7-Eleven, mackar etc etc i Norden. Vi kan växa oss rejält mycket större med nuvarande varumärken fult utrullat. Sedan finns ju också möjligheten med nya produkter inom nuvarande varumärken…dipper, andra rotfrukter, nötter och annan snacks…
Vad ska pengarna användas till?
Man har nått produktionstaket och ska investera i en ny fritös. Man kan parallellköra den med den gamla vilket gör att man dubblar produktiviteten utan att behöva investera så mycket. Den här maskinen kostar ca 2-3 miljoner kronor (om man läser mellan raderna på sida 9 i säljbladet). Sedan tänkte man ta resterande pengar och täcka löpande utgifter (eftersom man går back idag) men man kallar det för att satsa på försäljning och marknadsföring (och det behövs för att nå positiva siffror).
Man har ganska kapitalstarka ägare och som svar på min fråga svarar VD varför de inte tar nyemissionsrundan själva eller tar in någon riskkapitalist.
I sista nyemissionsrundan i mars tog vi in en rad nya investorer ca 25 st och däribland Ifood (Ridderheims grundare) och Gavia Holding ( Santa Marias grundare). I denna private placement lovade vi att försöka lista oss till hösten, vilket troligen var en bevekelsegrund för flera investorer. Även om Gavia och Ifood är kapitalstarka nog att klara av denna rundan ville vi inte bryta löftet som dessutom personer i den tidigare ägarkretsen var för. Därav listningen.
Det finansiella
Nu ska det tilläggas här att bolaget är så pass nytt att det är inte supermycket man kan säga. Bolaget har negativt eget kapital idag (innan nyemissionen) och är högt belånat (men till helt OK ränta emot risken via en lokal sparbank). Det kommer säkerligen ta två-tre goda år för att få balansräkningen att se okej ut och därför tror jag inte man kan räkna med en utdelning på fyra-fem år.
Framtiden
För 2014 siktar man på att sälja för 18 miljoner och per Q3s slut hade man sålt för 12 miljoner. Jag tror det här målet kommer att bommas eftersom man konkurrerar med julmat m.m. så även om nyår borde vara en storhelg betvivlar jag att de nya avtalen man fått till kommer att täcka upp att sälja så kraftigt. Vi får se om jag får äta upp det här påståendet!
Man siktar på att sälja för 27 miljoner nästa år. Det känns mer rimligt för då snittar man lite det man ska sälja för i Q4 per kvartal och det känns mindre offensivt och nyemissionshypat.
Man säger sig också att man siktar på en marginal på 10 %. Det här har inte Svenska Lantchips (som för övrigt kör utländsk potatis, sämre olja och konstigare kryddor för att det är billigare än Rootfruits koncept) och därför tror jag inte heller att Rootfruit lyckas. Det som dock är positivt med att titta på Svenska Lantchips är att man med 29 anställda lyckas omsätta 10 gånger mer än Rootfruit. Det går med andra ord att få den här affärsverksamheten expansiv. Vinsterna för Svenska Lantchips har varit kring 4-9 miljoner per år och därför bör man räkna med en vinstmarginal på max 5 %.
Aktien
Handeln med aktien kommer igång 1:a december och kommer vara illikvid i och med att det bara ges ut 1,4 miljoner aktier till ett styckpris på 4,35 kr. Aktien saknar redan en stark huvudägare och entreprenören är redan ordentligt utspädd. VD kommer dock ha 5 % av bolaget.
Ska tilläggas att det finns två optionsprogram där det första blir värdelöst (om inte något mirakel händer med aktien) och det andra är typ lönsamt på noteringskursen. Det andra omfattar 300 000 aktier och totala antalet aktier kommer vara 4,8 miljoner när man noterats och om man får hela beloppet.
Jag frågade även VD hur kommunikationen troligtvis kommer ske till marknaden och hur man lättast följer att de når sina resultat.
Vi kommer att fortsätta kommunicera vilka kedjor vi kommer in på och vi funderar på att börja släppa månatlig säljinformation till marknaden så att vår tillväxt kan följas, dock ej beslutat i styrelsen. Vi är tillväxtorienterade och följer försäljningstillväxt men är också intresserade av att höja våra bruttomarginaler och hålla fasta kostnadsutvecklingen långsammare än försäljningstillväxt. Då skapar vi en fin lönsamhet på nettomarginalnivån.
Sammanfattning och slutsats
Chipstillverking är ingen lönsam bransch och marginalerna är tunna. Säg därför att Rootfruit lyckas sälja för 27 miljoner nästa år, vilket är deras mål. Då blir det, med 5 % marginal, 1,35 miljoner i vinst. Sätter man P/E 10 på det får man ett bolagsvärde på 13,5 miljoner. Det blir 2,8 per aktie. Aktiens noteringspriset kommer vara 4,35 och det är P/E 15 på nästa års vinst, om prognosen håller.
P/E 15 tycker jag inte är prisvärt, men då har jag inte räknat in att de troligtvis kommer att växa kraftigt. Lyckas man med sin plan är det ett bra pris, men osäkerheten är stor. Så ni har fram till 3:e november på er om ni vill teckna aktier. Jag kommer avstå, men jag köper nog en påse chips till! Vad säger du?