SAS: Graham-analys

Taggar , , , Postat 14 augusti, 2012Kategorier SAS

7 thoughts on “SAS: Graham-analys”

  1. Går att få lönsamt men det handlar då om att kapa kostnader, löner, kika folk, helt enkelt att såg bort en jävla massa fluff o omkostnader(läs löner)… Det är inget staten kan göra, så länge de är delägare kan det aldrig bli ett bra case. Köparen skall dessutom få ett bra pris, tveksamt om vi ens är där än…

  2. jag läste någonstans att det finns en stor gömd pensionsskuld i SAS balansräkning. I och med nya redovisningsregler kommer de tvingas redovisa denna pensionsskuld vilket då kommer minska egna kapitalet ganska rejält.

  3. “Förändringen i bokföringsreglerna gör att SAS egna kapital i princip kommer att utraderas. Bara runt en miljard kronor kommer att återstå, och det är inte möjligt att hantera ett flygbolag som SAS med så lite eget kapital. […] Genom att ändra sitt redovisningsår, från kalenderår till perioden 1 november till 30 oktober, lyckas man skjuta på införandet av de nya reglerna ytterligare några månader. ”

    http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/sas-behover-10-miljarder-kronor_7409110.svd

  4. Elkal; ja förhoppningsvis hittar ägarna någon att mer eller mindre skänka bort bolaget till! Det är billigare än att behålla en förlustmaskin och om man dessutom får bolaget lönsamt så är det en bonus för alla inblandade. De som blir av med jobben skulle blivit det ändå till slut.

    defensiven; intressant, hoppas det känns bra att du även via ditt nya hemland kommer bidra med att pytsa in lite nya fräscha pengar i SAS :-)

  5. hehe, givetvis härligt att kunna fortsätta göda SAS med mina skattepengar!

    SVD:
    “För fem år sedan var SAS börsvärde drygt 25 miljarder kronor. Idag är det drygt 1,9 miljarder kronor. Då ska man också komma ihåg att aktieägarna vid två tillfällen under perioden har gått in med nytt kapital: 6 miljarder kronor 2009 och 5 miljarder kronor 2010.”

  6. Det finns en anledning att köpa 400 aktier i SAS: http://www.sasgroup.net/en/shareholder-service/

    Om man äger minst 400 aktier, kan man alltså få rabatterade flygbiljetter. Denna rabatt bör man ta i beaktande när man avgör om det lönar sig att köpa SAS-aktier. Avkastning blir alltså utdelning (0 kr även i fortsättningen?) + kursändring (negativ?) + rabatt på flygbiljetter (positiv siffra om man reser en del). Om man får mycket rabatt, och om man flyger mycket, kan det alltså vara en idé att köpa en post på exakt 400 aktier, som då lönar sig även om aktien går ner i värde. Om man räknar med att aktien går ner i värde, bör man förstås ha innehavet i en depå (ej ISK!) så att man kan dra av för förlusten i deklarationen.

  7. Anonym,
    Lysande! :-)) Och nedsidan borde vara tämligen begränsad om man antar att pengarna för de första 400 aktierna är värda noll, för framtida nyemissioner har vi våra kära statskassor i Norden som garanterar!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *