Analys av Harboes bryggeri

Taggar , , Postat 9 maj, 2021Kategorier Harboes bryggeri

7 thoughts on “Analys av Harboes bryggeri”

  1. ja när det gäller öl verkar det som billigt blask är det som eftersöks .bspndrups tog sig friheten att göra ett öl med 4 olika malt . väldigt hög kvalite det tråkiga var att ingen ville ha det. man får intryck av att öl som säljer är riktigt dåligt öl gort på ris eller majs . burkar som kastas på läktaren på fotbollsplanen..

    när detsen gäller av andra bryggeri.. som mahakmyra så har man ett ålders problemn kan man hitta en whisky över 15 år från Mackmyra
    hur länge har dom funnits. man kan ju vänta på dubbe eller trippel fat
    Mackmyra är för nytt för att man skall kunna göra vettiga produktbedömningar

  2. Intressant analys. Fortsätter bloggaren att skriva är jag övertygad att han dyker upp i tidningen Aktiespararen. Många bloggprofiler syns ju här:-)

    Mvh Lars

  3. @Den fete
    Även blask säljer. Om Mackmyra har hittat sin plats till sist vet jag inte men Harboes är i alla fall konsekventa med att sälja billigt blask.

    @Lars
    Kul att se att du fortfarande hänger kvar. Det är nog en högoddsare men jag blev faktiskt löst tillfrågad av en tidning då jag fortfarande skrev med hög frekvens för 3-4 år sedan men jag är inte överdrivet intresserad av skrivande med krav på viss frekvens som jag inte ser som särskilt värdeskapande för egen del. Bättre att skriva när man har något att säga så kan man ägna majoriteten av tiden till gräv, analys, läsning m.m. Det här inlägget är i princip en delning av mina anteckningar som jag ändå gör för min egen skull eftersom jag tvingas syna mina egna tankar när de fastnar i skrift.

  4. Vad blir P/FCF?

    Jag har en tendens att undervärdera hur enormt billigt saker blir när man har P/E omkring 5. Både P/E 4 oxh P/E 8 är billigt men det skiljer 100 % i börsvärde och 4 år i schablonmässig återbetalningstid på en investering. Så rent prismässigt ser det här riktigt intressant ut.

    Ur ett kvalitativt perspektiv blir däremot väldigt paranoid när det finns en överkapacitet i branschen, Harboe har samma maeginalkostnader och det lägsta täckningsbidraget från kärnverksamheten. I teorin bör väl det innebära att mer lönsamma aktörer bör kunna erbjuda white-labellösningar med bättre priser än Harboe i syfte att maximera kapacitetsutnyttjandet i sina bryggerier?

    Min bild av Harboe är kanske fel men som jag uppfattar det är deras egna varumärken utpräglade lågprisprodukter som till och med förlorat sin plats i Systembolagets sortiment och deras stora kostnadsfördel är att man säljer produkter utan den sedvanliga (stora) marknadsföringsbudgeten.

  5. @Aktieingenjörne

    P/FCF har jag inte räknat ut, utan jag tog med EV/FCF i början. EV/FCF (ttm) är ungefär 6 och 5-årssnittet ungefär 12. Med förbättrad lönsamhet blir det lägre men det ser hyggligt ut även om man kan ligga kvar på ttm-nivå.

    Jag tror annars att din bild är ungefär rätt. När vi var små (och jag samlade på kapsyler…) minns jag Harboes i Sverige men nu är det mest bordershops och färjor som är inkörsporten i Sverige, förutom musten och bubbelvattnet på ÖoB som är det jag har kunnat hitta. Jag har dock inte forskat på Lidl och Netto där de skulle kunna finnas.

    Harboes “premiummärken” är väl i bästa fall lika premium i Danmark som Pripps blå är i Sverige och man ser ju på bruttomarginalen att lönsamheten är svag. Det är lite som en humla som ändå flyger, kanske delvis för att man har slutat försöka vara premium?

  6. Jag råkade på Caribia Ginger beer som extraprisvara på Hemköp i vintras och X-ray energidryck brukade finnas på Coop men verkar ha flyttat in på Netonnet istället. Ingen av produkterna var av sådan kvalitet att jag köper dem igen så jag tänker mig att när branschen kläms åt finns det en risk att Harboe är första bolaget som ryker då white label-lösningar alltid kan konkurrera kvalitetsmässigt .

  7. @Aktieingenjören
    Spännande, nej det är inte kvalitet man tävlar med men jag kan heller inte tänka mig att produkterna är sämre än andra white label-produkter, tänk Eldorados cola eller Ica basic. Prismedvetna kunder köper det som är billigt medan kvalitetsmedvetna kunder väljer Coca cola eller Pepsi cola istället. Här tror jag man dock har en nackdel eftersom det är en vara med lågt värde per viktenhet där fraktkostnaden blir väsentlig, så när man kommer utanför Danmark och Tyskland ser kalkylen sämre ut. Om man antar att kvaliteten är likvärdig som annan white label så har man en nackdel om den geografiska marknaden befinner sig längre bort. Eldorado och Ica basic produceras i Sverige och det är säkert ingen slump och man använder heller inte argument som “svenskt källvatten” i de produkterna utan från år till annat kan det nog vara olika bryggerier som gör dessa produkter…

    På något sätt går det ändå eftersom man är inne på femte generationen och man har redovisat vinst i stort sett varje år förutom de två senaste när stora nedskrivningar har tagits på den nu avyttrade estniska verksamheten. Nettoeffekten av att bli av med Estland borde bli rejält positiv när man blir av med olönsam kapacitet och till viss del kan öka utnyttjandegraden i de kvarvarande två bryggerierna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *