Observera att det här är ett sponsrat inlägg.
Digitala bolag är populära och e-handeln är inget undantag. Faktum är att svensk e-handel var på ropet redan innan Corona och pandemin har snarast fungerat som katalysator för onlinehandeln. Vilka är de nya börsbolagen? Är det en hype eller finns det något värde i dessa bolag? Aktiefokus känner pulsen på de nynoterade e-handlarna.
Flera e-handlare tar sig in på börsen
En av de första e-handlarna att börsnoteras i år var det populära posterbolaget Desenio. Bolaget tog klivet in på Nasdaq First North den 25 februari.
Lite senare, den 9 mars, noterades det ganska lilla fashion-tech-bolaget Ytrade Group på Nasdaq First North.
Den 18 mars noterades RugVista på First North. RugVista har försäljning av mattor online genom webbutiker på 20 språk och är en av de största inom mattförsäljning på nätet i Europa.
Sedan har vi Pierce som börsnoterades på Stockholmsbörsens Mid Cap-lista den 26 mars. Det är ett bolag som driver flera onlinebutiker för motorcykel- och skoterutrustning: 24MX, XLMoto och Sledstore. Dessutom har Pierce flertalet egna varumärken.
LMK Group som står bakom Linas Matkasse tog sig in på Nasdaq First North tre dagar senare, 29 mars. LMK Group har även bland annat den norska motsvarigheten Adams Matkasse samt danska Retnemt.
Det går också rykten om att modeföretaget NA-KD har börsplaner.
Finns det värde i dessa e-handelsbolag?
Så här drygt 20 år efter IT-bubblan går det inte att låta bli att ställa sig frågan – är vi på väg in i en ny bubbla? Börsen har gått spikrakt uppåt sedan skräckfallet i början av Coronapandemin. Allt fler uttalar sig positivt kring börsen. Det brukar vara ett varningstecken.
När det gäller e-handeln och pågående börsnoteringar finns det dock en stor skillnad jämfört med hur det såg ut med IT-bolagen inför millennieskiftet: Dessa e-handlare tjänar faktiskt pengar. Låt oss titta snabbt på var och en av dem.
Desenio
Desenio omsatte drygt 980 miljoner kronor 2020, upp 63 procent från året innan. Med en justerad EBITA-marginal på 27,3 procent kan ingen kalla Desenio för ett förhoppningsbolag. Det växer och går med vinst.
Pierce
Pierce omsatte drygt 1,5 miljarder 2020 och hade en tillväxt på drygt 22 procent från året innan. Resultatet var mer eller mindre plus minus noll, men det är långt ifrån ett förhoppningsbolag det här heller.
RugVista
RugVista omsatte nästan 561,9 miljoner kronor 2020 och växte med nästan 33 procent från året innan. Med ett rörelseresultat på drygt 104 miljoner kronor och ett resultat på nästan 80 miljoner är bolaget klart vinstdrivande. Vinst och tillväxt på samma gång.
NA-KD
Ett annat bolag som vill växa under lönsamhet är NA-KD som även det har starka finanser. Under 2020 låg omsättningen på runt 2 miljarder kronor. Att bolaget lyckades ta in 800 miljoner kronor i nyemissioner visar på vilken tilltro det finns till bolaget.
LMK Group
LMK Group som står bakom Linas Matkasse omsatte över 1,2 miljarder 2020. Rörelseresultatet låg på 92,5 miljoner. Även om tillväxten på cirka 12 procent sedan året innan är lite blygsamt med tanke på den skjuts som branschen fått genom Coronapandemin är det ändå uppenbart att LMK Group är en koncern med muskler.
Ytrade
Av de nämnda e-handlarna är det egentligen bara Ytrade som ännu inte kunnat visa upp varken särskilt stor omsättning eller finansiell styrka. Ytrade omsatte 4,6 miljoner räkenskapsåret 2019/2020 och gjorde en förlust på över 16,8 miljoner kronor.
Så nej, det är knappast någon bubbla. Vi talar i huvudsak om välmående och växande bolag med OK till starka finanser.
Värderingar
Det är svårt att göra en riktig jämförelse av värderingarna när dessa bolag är helt nya på börsen. Det finns helt enkelt inte några inrapporterade data.
Vi kan ändå göra en uppskattning av exempelvis P/S-talet med dagens aktiekurs i förhållande till förra årets omsättning. Det kan få fungera som en indikation på hur de ligger till. Då ser det ut så här:
P/S-tal | |
Desenio | 13,2 |
RugVista | 5,4 |
Pierce | 1,7 |
LMK Group | 0,79 |
Ytrade | 16 |
Variationen i värdering i form av P/S-tal är med andra ord enorm. Med tiden blir det mer relevant att sätta värderingen i förhållande till tillväxten, exempelvis genom PEG-talet.
Utmaningar och möjligheter
Även om något som liknar IT-bubblan kanske inte är på gång finns det ändå en hel del att fundera på innan vi trycker på köpknappen.
Värderingarna på börsen är generellt sett mycket höga. Detta har det förvisso talats om länge nu, men det går inte att frångå faktum. I ett sådant klimat behövs det inte allt för negativa nyheter för att sätta båten i gungning. Nu är alla dessa bolag med undantag från NA-KD redan noterade, men framtida nyemissioner kommer givetvis att vara känsliga för börsklimatet.
Att det är på ropet att pyssla med e-handel och vara på börsen är tydligt. Mot vad man skulle kunna tro är det dock långt ifrån alla av dessa e-handlare som bemästrar tekniken till fullo, trots ganska så imponerande omsättning och resurser. TopDog uppmärksammade exempelvis att flera av dessa e-handlare antingen misslyckats eller inte satsat tillräckligt på sin närvaro i Google. Vi kan antingen se det som brist på insikt hos bolagen eller som en möjlighet för framtida tillväxt som ännu inte utnyttjats.
Även om e-handeln och digitala lösningar tycks ha framtiden för sig råder det knappast någon brist på konkurrens. Vallgraven som Warren Buffet så gärna pratar om är inte alla gånger så tydlig i den digitala världen. Om inte annat kan den vara lite svårare att förstå och analysera för investerare.
Sedan har vi Amazon. Det vill upp till bevis för e-handelsjätten om den kommer att få genomslag på den svenska marknaden. Internationellt sett har dess etableringar skett med varierande framgång. Det är ändå en faktor att ta med i riskkalkylen då det är en gigant med stora finansiella muskler som kan bidra med ökad konkurrens och göra så att kostnaden för bland annat annonsering ökar.