Ljudboksbolaget Storytel har gått som en raket och behövs följas egentligen följas upp mer regelbundet än en gång per år. Detta för att tillväxten är så pass stark och att det händer mycket för dem. Vi köpte in dem till Aktiefokus portfölj för lite drygt ett år sedan och det har varit en lyckad affär.
Bolaget är svåranalyserat
Det här bolaget har två verksamheter, nämligen bokutgivning samt streaming. Att särskilja de här två benen är svårare än att virka med fötterna och man får gissa kraftigt. Hur analysfirmor bygger DCF-analyser på det här förstår jag verkligen inte, utan mitt sätt att närma mig är att försöka hitta en underliggande vinst.
Det jag gör är en överslagsräkning på streamingdelen och ser förlagsdelen som något som mer ger bolaget gratis rättigheter, sänker kostnader på streamingen och som nog går jämnt upp i slutändan. Nu ska Storytel satsa mer på eget material, vilket ökar kostnaderna och detta borde ligga inom förlagsdelen.
Snabbvärderingen
De fördelningar jag kommit fram till är att:
- 50 % av intäkterna åker ut till andra förlag. Det har kommunicerats ut att det är runt 55 %, men jag tror att det egna materialet gör att den här delen minskar.
- 10 % av intäkterna går till konsulter och reklam
- 15 % av intäkterna går till personalkostnader
- 5 % som en övrig-post.
Fördelningarna ovan förklarades i det tidigare inlägget. I och med att intäkterna ökat kraftigt sedan dess, bör de procentuella fördelningarna av intäkterna vara mer relevanta än vad de var då. Med det sagt är de troligtvis högre men syftet är att se den underliggande intjäningen, när tillväxtkostnaderna tagits bort.
Man har kommunicerat att man har 500 000 kunder idag. Dessa betalar nog runt 100 kr i snitt per månad. Norge drar ned det kraftigt i och med att man bara äger 50 % där.
500 000 x 100 x 12 (månader) ger intäkter på 600 miljoner på årsbasis. Drar man av de 80 % ovan är resultatet 120 miljoner, vilket blir per aktie (det finns 51 510 040 aktier idag) 2,3. Aktien står i ca 70 kr, alltså är ett fullständigt alternativt P/E ca 30.
Är det köpvärt?
Storytel gör väldigt mycket rätt:
- Bygger upp unikt innehåll och har rättigheter som gör dem unika i sina länder.
- Man satsar internationellt, men i länder där Amazon inte finns.
- Man får ordning på lönsamheten i sina bokförläggare och stoppar förlusterna.
- Man vågar satsa på reklam och vågar vara offensiva.
- Man verkar göra prisvärda förvärv.
- Finansieringen av all tillväxt har skett med eget kassaflöde. Nyligen har man tagit in pengar för att finansiera en ännu större katalog av eget material. Det egna materialet kommer ge bättre bruttomarginaler.
- Man har en skalbar modell där OPEX kommer att bli mindre i förhållande till översta raden. Det kommer med andra ord bli marginalförbättringar även längre ned i resultaträkningen.
- Min uppfattning är att man nått en tipping-point i Sverige och kommer vinna marknaden på samma sätt som Netflix vunnit videostreaming och Spotify musikstreaming.
Det här gör att man växer kraftigt och infrastrukturen verkar dessutom att klara av det. Nog för att min kollega här på bloggen, Kenny, vrider sig i smärtor över värderingen, men det betyder inte att jag tycker det är smärtsamt. Att föreställa sig 750 000 betalande kunder om ett år är ingen utmaning och då är min fulvärdering nere på P/E 20. Det kanske inte är självklart att vinstmultipeln ska vara så hög som 30, men på 20 är det ett screaming buy.
Jag tycker man ska ha koll på tillväxten, men just nu är aktien ganska rimligt värderad. Trillar den ned till under 65 igen tycker jag att det är ett bra läge att hoppa på tåget, men köpkursen är ganska godtycklig. Vi kommer ha kvar positionen i vår modellportfölj och både Kenny och Martin har ett innehav i Storytel.
Tack för intressant analys! Men hur kommer du fram till 100 kr i snittintäkt per kund/månad? Prognosen i Q2 säger 195 000 000 i totala streamingintäkter/ 500 000 kunder = 130 kr. Då blir det P/E = 24
Är inte den omsättningen inklusive bokförsäljningen? Det är inte rimligt att få så högt när du drar av moms och delar hälften i Norge.
När det gäller abonnenter är Storytel där Spotify var 2010.
Det kommer vara svårt att ta sig in på engelskspråkiga marknader där Audible dominerar, men världen är stor och tillskillnad från musik och filmer, så verkar konsumtion av litteratur vara mer nationell. Det är bara att titta på topplistan över pocketböcker i Sverige och man ser att en majoritet är skrivna av svenskar. När det gäller abonnenter tror jag man kommer ha mer än 750 000 om 12 månader. Med förvärv inplanerade så skulle jag inte helt utesluta att man är där innan årets slut och över miljonen om ett år.
Då börsvärdet befinner sig i Mid cap så finns också möjlighet att kursen kommer stiga på ett listbyte, men kanske väntar de och går in på Large cap direkt?
Du kan inte jämföra Spotify och Storytel. Det är det olika målgrupper och beteendet kommer vara annorlunda. Du konsumerar kanske två-tre böcker i månader på Storytel, men du konsumerar ca 500+ låtar på samma tid. Jag tycker Netflix är den bättre jämförelsen.
Ja, de internationella marknaderna kommer vara svåra. Dels måste man bygga sitt egna material, men även lära marknaderna vad en ljudbok är. Det är inte självklart än. Audible tror jag inte att de kommer rubba, utan de kommer bygga runt Audibles marknader. Men vad kan de förvärva för att få den tillväxten? Borde inte vara en låg prislapp om uppköpet har 200 000 subscribers.
Jag tror inte listbyte är av intresse just nu. Det tar fokus från att konsolidera deras verksamheter. De har uppenbarligen inte svårt att ta in pengar iaf.