Sedan Aktiefokus startade har jag följt Starbreeze aktivt. Det har inte alltid blivit så många inlägg, men jag har ändå skrivit över 30 A4, varit på en årsstämma och intervjuat förra VDn. Det tycker jag är en bra bevakning och något som skiljer oss från många andra bloggar. Tyvärr kräver det ett engagemang som inte varit helt enkelt att kombinera med andra intressen och ett krävande jobb.
Jag hade tänkt summera Starbreeze-resan så här långt genom att börja från början. Det var hösten 2009 och Starbreeze hade precis släppt remaken av deras stora succé, The Chronicles of Riddick. Starbreeze hade underbara vinstmarginaler för att vara i spelbranschen och detta utan att fått royalty på försäljningen. Kompetensen hos de anställda syntes dessutom i spelet och även om spelet inte var underbart så blev betygen från spelrecensenter godkänt.
Det negativa som dock nyligen hade hänt var att ett antal nyckelpersoner i bolaget hade hoppat av och det kändes inte helt tryggt. Jag rekommenderade ändå aktien ändå gladeligen. Jag trodde verkligen att det här var en guldgruva för jag fokuserade alldeles för mycket på möjligheterna.
Utvärdering av min SWOT-analys från 2009
Det jag finner riktigt intressant är att titta på är min SWOT-analys från hösten 2009 som summerar den första analysen. Den är så bra att jag missat det själv och det är egentligen riktigt pinsamt att avslöja så här pass tydligt.
Styrkor
- Man har levererat jämnt under flera spelprojekt samt under hela nuvarande konsolgenerationen.
- Det finns i dagsläget en stark utgivare i ryggen för de nuvarande produktionerna.
- Välfylld skattkista som sparats ihop under ett antal år som både ger trygghet och spelutrymme.
- Varit med ett tag i branschen och har därigenom ett etablerat kontaktnät.
- Kontrakten sträcker sig minimum två år och under den tiden, under förutsättning att Starbreeze levererar enligt villkoren, har bolaget en trygg finansiering. Detta gör att det endast är upphandlingen som är besvärlig i en lågkonjunktur.
- Har ett bra rykte om att kunna förädla avslagna IP:n.
Punkt ett stämde väldigt bra just då och punkt två har visat sig genom att EA har försett Starbreeze med mer pengar för Redlime och därför finns det en trygghet i EA. Hade det varit någon annan utgivare hade Starbreeze nog fått sättas i konkurs. Skattkistan har man hunnit tömma och den har dessutom blivit påfylld igen med aktieägarnas pengar. Det visar sig i näst sista punkten att man inte kunnat levererat spelet inom tidsramen och upphandlingen i en högkonjunktur har till och med visat sig svår för dem.
Svagheter
- Man har alla sina spelägg i samma utgivarkorg.
- En handfull nyckelpersoner har nyligen slutat (och bildat Machinegames).
- Man behöver hålla mycket information kring spel och budget hemlig för marknaden och kommunikationen blir därför bristfällig.
- Valutariskhanteringen har historiskt sett varit svag, även om den givit vinst ibland.
- Hanteringen av överskottslikviditeten har hittills varit undermålig, men den kan inte delas ut till aktieägarna.
Det finns tre saker man som aktieägare har märkt av. Dels att alla spelägg var i samma utgivarkorg och att Starbreeze inte kunde vakta korgen bra nog. Man tog ju på sig ett projekt (Bourne) som var alldeles för osäkert.
Sedan har Starbreeze drabbats hårt av Machinegames som nu nästan tömt bolaget på all ursprunglig kompetens. Det finns inte många kvar och på ett sätt kan det vara bra för framtiden och faktum är att det Starbreeze som släppte det senaste spelet är inte samma Starbreeze som kommer att släppa Redlime.
Kommunikationen kring Redlime är bedrövlig, för att vara helt ärlig. De får inte lov att prata, men att inte säga något sedan 2009 då jag började med bevakningen är hemskt. Tack och lov att det läcker information!
Möjligheter
- EA har möjlighet att marknadsföra de kommande spelen tillräckligt väl för att det ska bli två storsäljare.
- En royalty för kommande spel kommer att innebära att det blir en utdelning från bolaget.
- Om både Bourne och Project Redlime blir stora succéer kommer bolaget räknas som en av de mer skickliga utvecklarna på marknaden.
- Man är en uppköpskandidat genom att bolaget är så pass lågt värderat.
Det enda som är kvar idag är egentligen punkt 1 fast då bara för ett spel. Spelet kommer garanterat sälja en miljon exemplar, men det är långt ifrån de 2,5 som jag gissar kommer att krävas för en royalty. Sedan att en eventuell royalty kommer leda till utdelning förutsätter jag.
Resterande två punkter tror jag inte längre finns som en möjlighet. Den tiden är förbi p.g.a. att det tar för lång tid med att få kontrakt samt tiden mellan leveranser av spel. Man måste göra sig riktigt attraktiva igen innan dessa kommer på tal att någon skulle vilja köpa dem.
Hot
Jag har skrivit några hot för andra bolag tidigare, men aldrig har jag varit så pricksäker som med Starbreeze. Det här är en läskig lista för en aktieägare.
- Att fler personer med nyckelkompetens slutar.
- Teknikbytet till nästa konsolgeneration kan bli utmanande.
- Uppsägning av de båda kontrakten man har med EA skulle troligtvis vara förödande för Starbreeze, som skulle behöva säga upp hälften av alla anställda och teckna ett kontrakt omgående för ens att överleva.
- Frågan är om Starbreezes affärsidé är hållbar i längden, inte minst p.g.a. konkurrens från låglöneländer.
Punkt ett har inträffat. Enligt mina gissningar, baserat på Linkedin, har nästan 50 % av personalen försvunnit sedan 2009. Det är en så kallad brain-drain utan dess like och naturligtvis förödande för bolaget.
Punkt två insåg bolaget och därför har man nu licensierat Unrealmotorn. Den motorn är inte billig. En procent av all försäljning av framtida spel kommer att hamna i Epics fickor. Dock tror jag inte riktigt att man har så pass dålig deal som 1 %, men det säger dock något om hur pass stor förändring det här var.
Punkt tre inträffade nästan. Ett kontrakt räckte för att tömma kassan och kräva en nyemission. Starbreeze har dock inte sagt upp hälften av sina anställda. Antagligen krävs varenda person för att få ut Redlime, vars budget jag mer än gärna hade velat se…
Punkt fyra märks att de börjar tänka igenom och de håller på att omformulera sin affärsidé. Man kommer att utveckla både mindre spel till nedladdningsbara plattformar samt AAA-spel. Det det jag som något positivt, men man är alldeles för sent ute med det. Det finns redan alldeles för många där och det kommer att krävas en stor portion tur och ett riktigt kul spel för att ens ge någon duglig avkastning. Starbreeze är inte G5 Entertainment och har den kompetensen att få ut spelen på samma skickliga sätt som de har. Därför måste de ha en förläggare och då måste man dela på kakan.
Framtiden för Starbreeze
Jag har tyvärr hört från en trovärdig källa att Redlime/Syndicate inte är ett bra spel. Det kommer att vara ett actionspel i förstapersonsperspektiv i en öppen värld där du ska kunna spela spelet med tre eller fyra polare. Att spelet inte är helt 100 bekräftades ju även indirekt genom att man i senaste rapporten förhandlat om kontraktet med EA för att få ytterligare tid på sig.
Jag tycker verkligen det är synd att man lyckats köra hela bolaget i botten. Första felet man gjorde var att satsa på flera samtidiga produktioner. Det kunde man göra under PS2-eran eftersom produktionerna var mindre, men den här generationen krävde/kräver mycket mer. Det är inte bara tekniskt, utan även förläggarna kräver mycket mer. Ägarna av bolaget blev giriga och ville ha fler produktioner samtidigt, vilket styrelsen uppfyllde.
Det går inte att ha spel hos olika förläggare, för de kommer att tro att man prioriterar det andra spelet högre. Därför kommer det alltid finnas en stor intressekonflikt mellan Starbreezes kunder och Starbreeze har aldrig varit i den positionen att de kan få sina kunder att känna sig trygga med leveransen. Den här punkten är mycket viktig att förstå och nog en anledning till att vi inte sett fler kontrakt.
Man har gjort lite felprioriteringar i ett gäng spel också. Både The Darkness och The Chronicles of Riddick: Dark Athena skulle aldrig haft ett multiplayerläge. Starbreeze har inte varit bra på det och ska inte fokusera på något de ärligt talat inte behärskar. Det humoristiska är att Redlime sägs vara just co-op-spel där man samarbetar i ett multiplayerläge. Vi har dock inte sett ett dugg av det än så jag håller tummarna på att de bättrat sig i det här fallet.
Jag har alltid förespråkat att Starbreeze skulle utveckla mindre spel för att få igång något eget IP eller tjäna några extra slantar vid sidan om. När jag skrev det 2009 så kände inte VD att nedladdningsbara spel var värda att satsa på. Sanningen är väl den att de inte hade kompetensen att inse att det inte bara finns AAA-spel. Nu har man dock äntligen börjat förstå och vi får se om Redlime eller det nedladdningsbara spelet kommer att komma först.
Sedan är jag verkligen pessimist och jag tror Starbreeze kommer att behöva göra ytterligare en nyemission för man har inte råd med något spel till nästa generation efter Xbox 360 eller Playstation 3. Man behöver dessutom få in ett kontrakt och det verkar inte heller ske. Att styrelseordföranden under stämman som jag var med på (inte den senaste) sa att VD och förläggare pratade aktivt var antingen ren lögn eller så måste samtalet ha handlat om vädret. Det vi ser är att några nya kontrakt har man inte kunnat presentera på över ett år.
Förslag på framtidsåtgärder
Spelmarknaden har ändrats markant senaste två åren. Den snabbast växande plattformen att spela på är en Ipad och det här visar tydligt problemet för Starbreeze. Sedan har EA köpt på sig massor av sociala speltjänster och företag som gör mindre spel, bl.a. Popcap för 750 miljoner USD. Det här en genre som Starbreeze inte ens nosat på.
Starbreeze behöver släppa Redlime och det måste vara bra. Om The Chronicles of Riddick var viktigt förra gången man låg pyrt till så är det nästan samma sits nu. När Redlime släpps måste man ha ett nytt projekt i pipelinen för man har inte råd att låta de anställda inte jobba på det som anses relevant.
Jag måste även vädja att inte göra ytterligare nyemission. “Hungriga vargar jagar bäst” är ett citat som jag tror på och därför får kassan lov var skral och man får göra det bästa av det man har innan man ber om mer. Hotar dock kassan förhandlingar så förklara det och gör nyemissionen. Sälj inte nyemissionen på att det ska in mer pengar i Redlime!
Låt inte kreativa anställda försvinna till andra bolag! Låt istället alla anställa i bolaget få kunna släppa sina sidoprojekt i ett dotterbolag till Starbreeze och stöd dem genom att släppa dem på Steam och allt vad det heter. Om gamla Starbreeze-anställda kan slänga ihop bra spel (se Doctor Entertainment) så är det här något som självklart ska uppmuntras inom bolaget!
Slutligen tycker jag man ska sluta försöka ha två parallella projekt. Det blir dåligt fokus och fel för bolaget. Ett projekt är en större risk, men jag tycker att sidoprojekten ska kunna dämpa den något.
Ny SWOT-analys
Jag kan inte avsluta den här artikeln utan en ny SWOT-analys.
Styrkor:
- Man har 100 anställda trots att man drabbats av braindrain och dessa är nog sugna på att leverera ett bra spel.
- Man kommer nog garanterat släppa Redlime, även om det dröjer ytterligare ett år.
- Man jobbar nu med en modern spelmotor och det är lättare att hitta personal som kan arbeta med den.
Svagheter
- Man har en skral kassa.
- Man har inte visat att man kan göra långsiktigt hållbara vinster, utan går nästan konsekvent med förlust.
- Styrelsen visar inte snabbheten som krävs inom spelbranschen.
- Kommunikationen kring hur ens ekonomi faktiskt ser ut.
Möjligheter
- Att det blir en royalty på Redlime.
- Att ett nytt kontrakt till nästa generations konsoler presenteras.
- Nedladdningsbara spelet kanske kan bli något.
Hot
- Redlime säljer riktigt dåligt.
- Man förlorar ännu fler anställda till Machinegames.
- Att det blir konkurs eller ytterligare nyemission om Redlime inte går bra.
Avslutning
Om vi bara ser på det fundamentala i aktien så är det inget märkvärdigt. Det här bolaget är nämligen bara ett extremt spekulationsbolag och med 14% av ägarna i Avanzas kapitalförsäkring ser jag en varningsflagga hissas högt. Det kommer alltså att bli tvära kast upp och ned för minsta lilla rykte. Långsiktigt känns det bara skakigt och risken är skyhög.
Det “vi” vet är att Starbreeze kommer att sticka uppåt på alla nyheter om Redlime. Det är bara sagt så och blir därmed självuppfyllande. Detta till trots att det fundamentalt inte betyder något alls för att man ser en skärmdump från spelet. Skärmdumpar betyder inte ett bra spel och inte ens en titel som Duke Nukem säljer bra när spelet är dåligt.
Sjunker aktien ned till 10 öre tycker jag det är en riktigt bra trisslott och man kan nog även köpa på sig lite (1-2% av portföljen max) vid dagens kurs på 14-15 öre. Dock är det inget annat än ren spekulation! Priset på aktien är faktiskt hög emot chansen för eventuell utdelning genom en bra försäljning för Redlime.
Vad jag vill ha sagt med det här inlägget är att det kommer inte att bli som vi tror, även om mycket i SWOT-analysen uppfylldes. Fast Starbreezes affärsmodell är ganska enkel så är branschen snabbfotad. Det leder till att aktien blir en spekulationsaktie, där rykte blir sanning och ändrar prognosen för framtida vinster (och då aktiekursen).
Aktien är i mitt tycke helt fel typ av aktie att vara långsiktig i och jag har sagt det förut och jag säger det igen, Starbreeze ska man värdera som en cyklisk aktie vars cykel styrs av spelsläppen. Bästa läsningen om den typen av aktier finner du i mitt inlägg om Peter Lynchs investeringsfilosofi.
Nästa inlägg om Starbreeze kommer säkert bli i samband med årsrapporten. Därefter kommer det bara komma någon artikel när något större i bolaget händer. Ha en fortsatt trevlig sommar nu!
Hej Aktiefokus,
Tack för en intressant analys!
Blogghälsningar
Classier Corn