Starbreezes förrförra vecka var mycket speciell och det hände väldigt mycket emot vad det gjort under det senaste året. Nu när det gått lite tid och saker och ting börjar läcka ut så kan vi summera det hela. Vi har även lite mer data för hur mycket en förläggare får av varje sålt spel och därifrån har vi gjort ett räkneexempel om en eventuell royalty som är Starbreezes enda trigger.
Det verkar som om det är Bourne-spelet som blivit avbrutet och flera spekulerar kring att det har att göra med att filmproduktionen inte verkar ha kommit någonstans. Dessutom skulle det inte bli samma regissör eller Matt Damon, vilket bäddar för att filmen kommer bli i klass med Starship Troopers 2. Att det här kanske stämmer, ser man på Intervjun med Johan Kristiansson då han inte visste om de fick använda Matt Damon som de gjort med Vin Diesel. Man kan även se det som så att Bourne-projektet inte finansierades av ett Completion Bond-avtal vilket EA borde ha använt ifall de var säkra på projektet.
Ytterligare om det projektet man fortsätter satsa på är att Starbreeze får en större budget för utvecklingen. Det blev nog ett måste för Starbreeze eftersom man gick med förlust på utvecklingen. Det här är naturligtvis riktigt illa, för jag undrar vad det är Starbreeze tvingats ge upp för att täcka EAs nya kostnader. Royaltygränsen har sannolikt förskjutits något eftersom EA naturligtvis vill gå med vinst på projektet.
Då kommer vi in på den nya beräkningen av royalty. Enligt en presentation från OnLive-grundaren och nuvarande VD Steve Perlman, så får en utgivare 27 USD av 60 USD för ett sålt spel. Om en spelbudget, inklusive marknadsföring, kostar 30 MUSD och förläggaren vill ha 25 % marginal så kommer royalty efter 1,4 miljoner exemplar. Under förutsättning att Starbreeze får 30 % av de 27 USD så får man ca 4 MUSD per 500 000 sålda exemplar utöver royaltygränsen.
Ett spel på topp 50 under 2009 sålde minst ca 2 miljoner exemplar, där topp 20 sålde minst ca 3 miljoner exemplar. Chansen till en royalty finns alltså och per 500 000 sålda spel ger det i utdelningsbara pengar ca 20 MSEK (med en dollarkurs på 7 och efter att personalen fått sin bit).
Redlime borde släppas innan sommaren 2011. EA har dock inte kommunicerat ut något alls till deras investerare och därför vi vet fortfarande inte när spelet kan tänkas bli klart. Alltså är det tidigast till julen 2011 som man kan förvänta sig en utdelning. Sedan om nästa projekt, som man inte ens har tecknat kontrakt för, skulle bli en succé och ge royalty är det absolut tidigast vid julen 2013. Troligtvis senare än så dessutom…
Om man gör en tillbakablick på hotbilden som jag listade i den första analysen ser man att för att täcka personerna som slutade har man fått anställa ännu fler. Att ha en egen spelmotor kostar uppenbarligen på, inte minst eftersom man måste klara nästa generations konsoler när de dyker upp. Man har fått ett kontrakt uppsagt av EA och man letar nu aktivt efter ett nytt projekt.
Då är alltså frågan hur man ska analysera Starbreeze och sätta en riktkurs. Det som är intressant är Starbreezes kassa och den är svåranalyserad eftersom man inte vet hur mycket av en milstolpe som avverkats. Vid årsstämman i slutet av förra året sades det att nettokassan var 20 miljoner, vilket var ungefär nyemissionen man gjorde en gång i tiden. Vi vet även att man får förskottsbetalt av EA. Att kassan minskar borde vi också anta eftersom man bara har ett projekt och har man inte två innan Q4 så kommer man garanterat få säga upp personal.
Övriga faktorer är generellt ointressanta eftersom framgången för Starbreeze ligger i eventuell royalty och inte via en bra vinstmarginal på utvecklingen. Om Starbreeze lyckas får man som aktieägare i dagsläget en direktavkastning på ca 24 % per 500 000 sålda spel utöver royaltygränsen. Jag gjorde en optionsvärdering på direktavkastningen och kom då fram till att man bör se det som så att Starbreeze ger ca 5,3% i direktavkastning. Självklart kan man argumentera om variablerna i den uträkningen, men jag tycker den ger en bra fingervisning och jag tycker det är för lite emot risken.
Jag tycker som så att man bör vänta tills man vet ett releasedatum för Redlime och att Starbreeze har säkrat upp med ett nytt (och förhoppningsvis bra) kontrakt. Sedan när förhandstittarna börjar dyka upp bör man nog köpa på sig lite korta positioner för kursen kommer troligtvis upprepa sitt cykliska mönster.
Svårigheterna Starbreeze har framför sig är ordentliga, risken att misslyckas att generera royalty är relativt hög och avkastningen ägarna får om man lyckas är ganska måttlig. Att chansen endast uppstår i snitt två gånger på tre år och att man inte kan ha några vinstmarginaler gör att jag avstår från att vara en långsiktig aktieägare. Det har historiskt sett inte varit speciellt givande och på pappret ser det inte speciellt ljus ut heller. Kursen måste i mitt tycke pressas ytterligare (utan fler negativa nyheter) eller att man återigen får två projekt med vinstmarginaler för att det återigen ska vara intressant att köpa Starbreeze.
Ni hittar den simpla royaltyuträkningen samt optionsvärderingen av direktavkastningen här.
Uppdatering: Det blev en intressant diskussion på Börssnack på DI.se där jag förklarar lite mer hur jag tänkt kring uppföljningsanalysen.