SAS – om konsten att sänka ett flygbolag av Richard Björnelid

Tags , , , Posted on 11 augusti, 2012Categories Böcker, SAS

2 thoughts on “SAS – om konsten att sänka ett flygbolag av Richard Björnelid”

  1. Intressant och tänkstimulerande artikel igen som oftast!

    Vi ”flummade” lite över respriser i veckan på bruget då en del av osss mindes en resa till t ex mallis kostade x st månadslöner tidigare.

    Något som spontant flyter upp i tankesörjan är att statens inblandning i t ex SAS var när det begav sig vägledande men nu som mycket annat som i avregleringens halleluja kommer vi se kostnadsdumpingar tills priset än en gång når bärkraft och det har som alltid inte med personalens kostnader att göra. Jag tycker själv det är underligt att oproduktiva skall benämnas som högavkastande har vi inte sett nog av den dynamiken?

    Vet inte vad den lille sossen heter som jag såg i ”kunskapskanalen” men han hade en ganska nykter syn på staters inblandning och klipparnas önskan privatisera de lönsamma delarna av en helhet?

    Jag tror vi får vara ganska tacksamma vi har politiker som skapar möjligheter som tyvärr numera klipparna kommer förstöra. När såg ni marknaden senast göra något samhällsnyttigt?

    Avreglera hela skiten då så kan vi se hur fint samhälle vi får för det finns ingen anledning rea ut russinen till arrogansens avregleringslovsjungare om de inte vill ta tag i hela kakan.

    De av oss som har några år på nacken minns kanske hur tårarna trillade när staten införde olika miljöavgifter etc för en halv mansålder sedan men efter en 5-15 år kom företagarna på det dessutom var en ekonomisk vinst och numera bölar de lagom om detta.

    Allt detta har växt fram ur våra offentliga medel och den som inbillar sig ”marknaden” har den drivkraften lever som jag ser det i en lycklig inbillning.

    Cor”nuppia” skäms lite jag ett tag trodde han egenligen var Per Ahlmark när han gafflade som värst över gotlands försvar :( nu vet jag bättre om det är någon tröst ;)

    Skriv artiklar oftare ni gör det bra!

  2. Rune: Tack för berömmet! Kul att höra (för våra recensioner av böcker m.m. ger färra besökare än analyserna!)

    Marknaden gör inget samhällsnyttigt om de inte tjänar på det. Det är så det fungerar och det vi alla om. Jag har dock svårt att se att staten ska ha något med flyget att göra i Sverige. De flesta kan ta sig till en flygplats i landet där flera aktörer flyger ifrån och där fungerar konkurrensen fint. Jag tror dock inte samhället tjänar på att avreglera alla områden. Snarare långt tvärt om! Jag tycker t.ex. att vi borde ha reglerad tågtrafik och där gamla Banverket och SJ borde sitta ihop. Det skulle kunna göra att de inte kan skylla på varandra och det blir ännu tydligare att de behöver få in mer pengar! När flyget blir olönsamt och linjerna läggs ned ska man kunna ta sig runt med tåget istället.

    Sedan är det hemskt med vården där kostnaderna styr. Här gillar jag tankesättet som de har i Japan. Där har alla medborgare har en försäkring (alla betalas via företagen och de som inte har någon får en via staten typ) och du kan gå var du vill. Sedan har de reglerat priserna på allt (ja, verkligen allt) vilket gör att alla aktörer måste konkurrera med service, maskiner, läge och så vidare istället. Det här leder till att patienten är en kund och inte ett problem (som de är i Sverige idag).

    Sedan när det gäller miljöavgifter och sådant så kan de absolut göra nytta, men det kan mycket väl bli snevridet. Se på etanolbilar och liknande exempel! Fråga annars Kenny om elcertifikat eller att kärnkraftsbolaget inte behöver ha så stor försäkring. Det finns verkligen många områden att se över och försöka förbättra!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *